بهترین زمان خواب از دیدگاه طب سنتی

بهترین زمان خواب از دیدگاه طب سنتی

به گزارش سلامت باشی، متخصص طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی ایران ضمن تاکید بر اهمیت خواب کافی و در زمان مناسب، به تشریح فواید آن پرداخت و اظهار داشت: اگر خواب متعادل و پیوسته در شب داشته باشیم، با روشن شدن هوا و شروع روز، بدن با نشاط، آماده کار و فعالیت خواهد بود.


به گزارش سلامت باشی به نقل از ایسنا، دکتر مریم تقوی شیرازی با تکیه بر این که بهترین زمان خواب از اوایل شب تا زمان بین الطلوعین (بین اذان بامداد تا طلوع آفتاب) است، خاطرنشان کرد: سردی هوای شب سبب میل کردن حرارت به سمت درون بدن می شود، بنابراین با عمیق شدن خواب احساس سرما می نماییم. در این زمان دستگاه گوارش، عمل هضم را کامل می کند، قوای مغز و اعصاب تقویت می شود و حتی ترمیم بافت های صدمه دیده سرعت می یابد. اگر خواب متعادل و پیوسته در شب داشته باشیم، با روشن شدن هوا و شروع روز، بدن با نشاط، آماده کار و فعالیت خواهد بود.
خواب میان روز چه اثری در بدن دارد؟
وی ادامه داد: با طلوع خورشید، افزایش حرارت هوا و روشنی آفتاب، طبیعت بدن نمی تواند خوابی عمیق و پیوسته مانند شب ایجاد کند؛ ازاین رو با عدم توازن در فعالیتهای اعضای بدن، به تدریج تیرگی رنگ چهره، یبوست، اختلال قاعدگی، عدم تمرکز و کندی ذهن، کاهش قوا، بی اشتهایی و... ایجاد شود.
چه رابطه ای بین رطوبت و خواب وجود دارد؟
وی ضمن اشاره به این که مغز انسان همانند سایر اعضای بدن دارای مزاج است، توضیح داد: این مزاج از برآیند چهار عنصر آب، باد، خاک و آتش ایجاد می شود. رطوبت (عنصر آب) در انعطاف پذیری، نرمی و لطافت پوست و نرمی حرکات بدن و یادگیری مطالب جدید، خلاقیت در فکر و یافتن چاره موثر است. همینطور مرطوب بودن مخاط چشم، دهان، بینی، دستگاه تنفس، گوارش و مخاط دستگاه تناسلی و ادراری به میزان رطوبت بدن بستگی دارد.
به نقل از ایشان، استرس و ناراحتی های روحی، بی خوابی و خستگی مفرط، فعالیت زیاد، رنج و مشقت، بی غذایی یا خوردن غذاهایی که عملا هضم نمی شوند یا غذاهای شور، ترش و تند سبب فنا و از بین رفتن رطوبت در بدن می شوند.
بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران، شیرازی با اشاره به اینکه رطوبت برای عملکرد مغز و اعصاب نقش مهمی دارد، اظهار نمود: ازاین رو بین رطوبت و خواب هم رابطه تنگاتنگی وجود دارد. هر چقدر رطوبت بدن و به صورت اختصاصی تر رطوبت مغز بیشتر باشد، مدت زمان خواب و عمق آن بیشتر می شود و برعکس هرچقدر خواب کمتر از حد نیاز باشد، رطوبات بدن فنا شده و کاسته می شود. بنابراین افراد سالمند، که بدن خشک تری نسبت به جوانان و نوجوانان دارد، با بی خوابی و مشکلات خواب همواره درگیرند.



1402/10/30
13:45:01
5.0 / 5
198
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۴
لینک دوستان سلامت باشی
salamatbashi.ir - مالکیت معنوی سایت سلامت باشی متعلق به مالکین آن می باشد