مدیر كل دفتر خدمات عمومی بیمه سلامت؛
۹۰ درصد مشکلات بیماران به دست پزشک خانواده رفع می شود
مدیر کل دفتر خدمات عمومی سلامت سازمان بیمه سلامت ایران اظهار داشت: نظام ارجاع مبتنی بر پزشکی خانواده از دو بخش نظام ارجاع و پزشکی خانواده تشکیل شده است.
به گزارش سلامت باشی به نقل از مهر، مسعود مشایخی اضافه کرد: سطح بندی یعنی فردی که احتیاج به خدمات سلامت دارد باید از مسیر مشخصی عبور کند، ابتدا خدمات را از عرضه دهندگان سطح اول خدمات دریافت کرده، در صورت تشخیص، فرد به سطح دوم ارجاع می شود. بعنوان مثال عرضه دهنده خدمات سطح اول می تواند پزشک خانواده باشد.
وی با اشاره به اینکه پزشک خانواده تا حدود ۹۰ درصد مشکلات بیماران را مرتفع می کند خاطرنشان کرد: امکان دارد تنها ۱۰ درصد افراد نیازمند خدمات سطح دوم باشند، در این صورت با تشخیص پزشک خانواده فرد به پزشک متخصص در سطح دوم ارجاع داده می شود.
مشایخی عنوان کرد: پزشک متخصص در عمده موارد مشکل بیمار را حل می کند، اگر احتیاج به خدمات سطح سوم باشد، بیمار به پزشک فوق تخصص ارجاع داده می شود، در هر مرحله از ارجاع پزشک خلاصه ای از اقدامات درمانی را به پزشک سطح بعدی عرضه می دهد.
مدیر کل دفتر خدمات عمومی سلامت سازمان بیمه سلامت ایران، با اشاره به اینکه بازخورد ارجاع توسط پزشک عرضه می شود اظهار داشت: امکان دارد نظام ارجاع مبتنی بر پزشک عمومی تعریف شود، باید تصریح کرد در این شرایط حساسیتی در خصوص رجوع بیمار به پزشک عمومی خاصی وجود ندارد، اما در پزشک خانواده برای هر فرد یک پزشک خانواده تعریف شده وجود دارد.
مشایخی ضمن اشاره به فواید اجرای طرح نظام ارجاع پزشکی خانواده افزود: نخستین فایده این است که جمعیت هدف یک متولی دارد که مسئولیت سلامت این افراد را بر عهده دارد، ضمن این که افراد هم برای دریافت خدمات سرگردان نیستند؛ در واقع سطح سلامت افراد در این شرایط افزوده می شود.
مدیر کل دفتر خدمات عمومی سلامت سازمان بیمه سلامت ایران، با تکیه بر این که پزشک خانواده تنها درمانگر نبوده و سلامت نگر و جامعه نگر است بیان داشت: تمرکز نظام ارجاع مبتنی بر پزشکی خانواده در کاهش هزینه نیست، کاهش هزینه آن هم بعد از چند سال از عوارض مثبت استقرار نظام ارجاع مبتنی بر پزشکی خانواده است.
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب