سلامت باشی SalamatBashi.ir

هشدار باردیگر وزارت بهداشت درباره ی تبلیغ دمنوش های لاغری پروانه ساخت، مجوز ادعای درمانی نیست

هشدار باردیگر وزارت بهداشت درباره ی تبلیغ دمنوش های لاغری پروانه ساخت، مجوز ادعای درمانی نیست

سلامت باشی: با انتشار نامه معاون بهداشت وزارت بهداشت درباره ی درخواست توقف تبلیغات دمنوش ها و مکمل های لاغری و پاسخ پنج بندی صدا و سیما، اختلافی قدیمی اما مغفول میان این دو نهاد بار دیگر نمایان شد؛ اختلافی بر سر محتوای تبلیغات سلامت محور رسانه ملی و مبنای علمی آن...



به گزارش سلامت باشی به نقل از خبر آنلاین، مدتی پیش دکتر علیرضا رئیسی در نامه ای به رئیس سازمان صدا و سیما، نگرانی خودرا نسبت به آن چه که «پخش مکرر تبلیغات دمنوش های لاغری و مکمل های لاغری اسپرولینا با صحبت های اغواکننده و فریب و گمراهی و بازی با سلامت مردم» خواند، مطرح کرد؛ موضوعی که این دفعه نه کیفیت محصول، بلکه ادعای لاغری سریع و مستقل را نشانه گرفت؛ ادعایی که گفته می شود پشتوانه علمی ندارد.

ایسنا نوشت: در مقابل، صدا و سیما نیز با انتشار نامه ای وجود پروانه ساخت رسمی این محصول از سازمان غذا و دارو را مطرح و اصرار کرد که وقتی کالایی از زیرمجموعه همان وزارت خانه مجوز دارد، نمی توان پخش آگهی آنرا نکوهش کرد. صدا و سیما این تناقض را «تضاد درون سازمانی وزارت بهداشت» خواند و خواهان یک رویه شفاف و واحد شد.

این درحالی است که صدا و سیما در همین نامه پنج بندی تأکید کرده که « تعهد به محتوای پروانه ساخت که صراحتاً «درج هرگونه ادعای درمانی» را منع کرده، هم برای تولیدکننده و هم برای این سازمان به عنوان بستر تبلیغاتی، لازم الاجراست.»

صدور مجوز تولید به مدلول ادعای درمانی و مجوز تبلیغ نیست

در همین راستا، دکتر احمد اسماعیل زاده_مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در گفتگو با ایسنا، درباره ی تبلیغات اغواگرانه تاثیرات سلامت محور برخی کالاها و محصولات اظهار داشت: سازمان غذا و دارو که زیر نظر وزارت بهداشت است، مجوز ساخت و تولید محصولات دارویی، مکمل و غذایی را صادر می کند. اعطای مجوز ساخت و تولید به معنی و مفهوم ادعاهای درمانی و سلامت بخش برای یک محصول نیست. بطور مثال، یک تولیدکننده، متقاضی تولید پفک می شود و درخواست خودرا به سازمان غذا و دارو ارائه می کند و این سازمان نسبت به بررسی اعطای مجوز درخواست تولید پفک بر طبق پتانسیل کشور و مسایل دیگر اقدام می کند.

او درباره ی ماهیت اعطای مجوز ساخت و تولید یک محصول توضیح داد: اعطای مجوز تولید به مفهوم اعطای مجوز برای مطرح کردن ادعاهای درمانی و تبلیغ آن محصول هم نیست؛ بلکه هرکدام از این مسایل به مجوزهای مختص به خود احتیاج دارند. به عنوان مثال اگر تصمیم بر اینست که در یک پیام تجاری بگویند که مصرف یک محصول می تواند از ریزش مو تا دیابت و MS را درمان کند، میبایست مجوزهای لازم را از وزارت بهداشت دریافت نمایند. اگر می خواهند بگویند یک محصول از یک خاصیت درمانی برخوردار است، وزارت بهداشت، شواهد علمی آن محصول را دریافت می کند و نسبت به صحت و درستی ادعاهای مطرح شده در کمیته های علمی و تخصصی اقدام می کند.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت درباره ی تبلیغ ۲ دمنوش لاغری نیز اظهار داشت: صدواسیما مدعی شده که وزارت بهداشت مجوز محصولات را صادر کرده ؛ اما وزارت بهداشت فقط مجوز ساخت و تولید یک محصول را صادر کرده و صاحبان کالا می توانند محصول خودرا تولید کنند. این در شرایطی است که می گویند مجوز وزارت بهداشت را در اختیار دارند و بر طبق آن، مردم را فریب می دهند که بطورمثال مصرف جلبک می تواند ریزش مو یا سرطان را درمان کند. همین طور در تبلیغ خود ادعا می کنند که بدون اصلاح سبک زندگی یا هر اقدام دیگر می توانند لاغر شوند. ادعاهای درمانی و کاهش وزن بدون اصلاح سبک زندگی بهیچ وجه درست نیست و مسؤلان صداوسیما نیز نسبت به درست نبودن چنین ادعاهایی در باطن خود آگاه هستند.

اسماعیل زاده اظهار داشت: بازهم تأکید می کنم که وزارت بهداشت فقط مجوز ساخت و تولید را صادر کرده و مجوز تبلیغ یک محصول یا مطرح شدن ادعاهای درمانی را صادر نکرده ایم.

او اضافه کرد: مجوز ساخت و تولید به مفهوم مجوز درمانی، ادعاهای درمانی و حتی مجوز تبلیغات نیست و هرکدام از این مسایل دارای قوانین مختص به خود هستند. اگر تصمیم بر اینست که گفته شود یک مکمل از ریزش مو تا انواع بیماری، سرطان را درمان کند احتیاج به دریافت یک مجوز دیگر از وزارت بهداشت دارد. بطور قطع، وزارت بهداشت، شواهد علمی یک محصول را درخواست می کند و در کمیته ی علمی نسبت به بررسی صحت و صداقت ادعاهای مطرح شده اقدام می کند.

انتقاد از تبلیغات اغواگرانه در برنامه های پزشکی

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت درباره ی پخش تبلیغات اغواگرانه توضیح داد: تبلیغ این محصولات، اغلب در میان برنامه های سلامت محور مانند «طبیب» و «دکتر سلام» پخش می شود که مورد اعتماد مردم است. پزشکان و متخصصان در این برنامه ها شرکت می کنند و تبلیغ محصول در بین سخنان این افراد پخش می شود؛ پخش این محصول در وهله نخست اشتباه است و پخش این برنامه ها در بین برنامه های سلامت محور نیز یک اشتباه دیگر است. بطور قطع، پزشکانی که در برنامه های سلامت محور شرکت می کنند نسبت به پخش تبلیغ این محصولات اعتراض دارند اما نمی توانند جلو دوربین بیان کنند.

وی اظهار داشت: متاسفانه، پخش این تبلیغات سبب فریب مردم می شود و سلامت آنها را به خطر می اندازد. وزارت بهداشت، متولی سلامت مردم در کشور است و هرکسی بخواهد درباره ی سلامت ادعایی مطرح کند، میبایست مجوزهای لازم را از دفاتر فنی وزارت بهداشت دریافت کند. سازمان غذا و دارو فقط مجوز ساخت و تولید یک محصول را صادر می کند و مجوز تبلیغ و اثربخشی درمانی یک محصول را صادر نمی نماید. دوستان صداو سیما میبایست نسبت به این مساله دقت کنند.

اسماعیل زاده درباره ی سبقه تبلیغ محصولات با ادعاهای درمانی اظهار داشت: متاسفانه، این مساله در گذشته نیز وجود داشت. چند سال پیش، یک دمنوش به مدت طولانی در صداوسیما تبلیغ شد و مردم برای تهیه آن پول کلان هزینه کردند و سود مالی برای شرکت تولیدکننده به ارمغان آورد. این در شرایطی است که لطمه های کلیوی و کبدی این محصول بعد از مدتی نمایان شد. من از شورای تجاری صدا و سیما درخواست می کنم هنگامی که برای تبلیغ یک محصول تصمیم می گیرند، اعضاء شورای سیاست گذاری صداو سیما در جلسه شورای تجاری حضور داشته باشند و همین طور مجوز لازم را از وزارت بهداشت دریافت نمایند. مجوز سازمان غذا و دارو به مفهوم مجوز تبلیغ و طرح ادعاهای درمانی نیست؛ تبلیغ یک محصول غذایی و طرح ادعاهای درمانی به مجوز دیگر نیاز دارد.


منبع:

1404/09/17
10:10:42
5.0 / 5
19
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳

پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

سلامت باشی سلامت باشی
salamatbashi.ir - مالکیت معنوی سایت سلامت باشی متعلق به مالکین آن می باشد