سلامت باشی SalamatBashi.ir
محققان پی بردند؛

فیبریلاسیون دهلیزی مغز زنان را بیشتر از مردان تهدید می کند

فیبریلاسیون دهلیزی مغز زنان را بیشتر از مردان تهدید می کند

به گزارش سلامت باشی، یک مطالعه جدید نشان داده است خانمهایی که مبتلا به نوع شایع ضربان قلب نامرتب هستند، امکان دارد بیشتر از مردان در معرض خطر زوال شناختی باشند.



به گزارش سلامت باشی به نقل از مهر به نقل از مدیسن نت، فیبریلاسیون دهلیزی با خطر بالاتر زوال ذهنی و زوال عقل مرتبط می باشد، احیانا بدین سبب که خطر سکته های کوچک را نیز بیش از دو برابر می کند. این وقایع که اغلب مورد توجه قرار نمی گیرند، می توانند منجر به اختلال در عملکرد مغز شوند. علاوه بر این، بگفته پژوهشگران، برای زنان مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی کمتر از مردان رقیق کننده خون برای جلوگیری از سکته تجویز می شود.
«کاترین وودز»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه اموری در آتلانتا، می گوید: «زنان دیرتر از مردان مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی تشخیص داده می شوند، بدین سبب آنها هم اکنون دارای عوامل خطر اضافی ابتلاء به زوال شناختی هستند.»
او اظهار داشت: «زنان بعد از تشخیص فیبریلاسیون دهلیزی در معرض خطر بیشتر سکته مغزی و مرگ هستند. هنگامی که سکته مغزی رخ می دهد، خطر سکته مغزی شدید، ناتوان کننده یا کشنده در زنان دو برابر مردان است.»
وودز اضافه کرد: «خطر سکته مغزی در افراد مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی ۵ برابر بیش از افراد بدون این عارضه است، بدین سبب مصرف داروهای رقیق کننده خون برای جلوگیری از سکته مغزی کلید درمان آنست.»
او می گوید: «با این حال، زنان مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی بطور قابل توجهی کمتر از مردان رقیق کننده های خون دریافت می کنند، که این امر خطر سکته های کوچک خاموش را که ممکنست منجر به کاهش تدریجی شناختی شود، می افزاید.»
وودز خاطرنشان می کند: «از آنجا که تعدادی از مطالعات نشان داده اند که بیماران مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی که از داروهای رقیق کننده خون استفاده می نمایند، کمتر گرفتار بیماریهای شناختی می شوند، بیماران مبتلا به این عارضه باید استفاده از رقیق کننده های خون را با پزشک خود در بین بگذارند.»
محققان در بررسی های خود دریافتند زنان مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی سه برابر بیش از زنان بدون این عارضه به اختلالات ذهنی خفیف و زوال عقل مبتلا می شوند. آنها خاطرنشان کردند که ارتباط بین فیبریلاسیون دهلیزی و زوال عقل در مردان از نظر آماری مدلول دار نیست.

1402/04/07
19:27:02
5.0 / 5
324
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۵
سلامت باشی سلامت باشی
salamatbashi.ir - مالکیت معنوی سایت سلامت باشی متعلق به مالکین آن می باشد