چگونه استرس شغلی را مدیریت کنیم؟

چگونه استرس شغلی را مدیریت کنیم؟

سلامت باشی: یک هفته عالی در محل کار را تصور کنید. همه چیز به آرامی پیش می رود و شما عاشق کارتان هستید. با اینحال برخی از شرایط یا خاصیت های محل کار ممکنست سبب ایجاد ‌پریشانی در شما شوند که مدیریت صحیح آنها تاثیر به سزایی بر عملکرد و سلامت روانِ شما در محیط کارتان خواهد گذاشت.


به گزارش سلامت باشی به نقل از مدیکال اکسپرس، شرایط کاری اغلب می توانند منجر به ایجاد استرس در افراد شوند و به نحوی اجتناب ناپذیر هستند.
از همین رو، بهترین رویکرد برای مقابله با استرس شغلی، مواجه شدن با آن و مدیریتش است.
طبق گزارش موسسه استرس آمریکا (AIS)، در سال ۲۰۲۲ میلادی ۸۳ درصد از کارکنان در ایالات متحده از استرس ناشی از محیط کار رنج می بردند و حدود یک میلیون آمریکایی هر روز به سبب استرس، شغل خودرا از دست می دهند.
در ادامه به نقل از یک متخصص به چند سفارش برای مدیریت استرس کاری خواهیم پرداخت:
* با خود مهربان باشید
شاید احمقانه به نظر برسد اما واقعیت این است که ما نسبت به خودمان چندان دلسوز نیستیم و صدایی که در سرمان می شنویم به طور معمول صدای خوبی نیست. به پیام هایی که در ذهن تان به خود می گویید، گوش دهید و بپرسید که آیا با دوست خود نیز به این شکل صحبت می کنید؟. اگر نه، پیام های خودرا طوری قالب بندی کنید که انگار دارید با یک دوست صحبت می کنید.
* بر روی چیزهایی که بر آنها کنترل دارید، تمرکز کنید
عواملی را پیدا کنید که می توانید کنترل کنید. در محل کار، کنترل بر همه چیز ممکن نیست پس بررسی کنید که روی چه عواملی کنترل دارید و انرژی خودرا در آنجا متمرکز کنید.
این متخصص اشاره کرد: در یک سیستم که بسیار خارج از کنترل و ناکارآمد احساس می شود، شما باید بدنبال شناسایی عناصری باشید که می توانید در کنترل بگیرید.
برای مثال ممکنست کنترلی روی زمان دقیق صرف ناهار خود نداشته باشید اما می توانید روش استفاده از این زمان را در هر تایمی که امکان آن فراهم می شود، کنترل کنید و تصمیم بگیرید که چگونه از این زمان برای تجدید انرژی خود استفاده کنید.
* زمان را در نظر بگیرید
ساعت به ساعت کارهایی که در طول روز انجام می دهید را زیرنظر داشته باشید و مشخص کنید چه چیزی در طول روز به شما انرژی داده و چه چیزی انرژی شما را کم می کند. سپس از خود بپرسید: آیا راهی برای انجام بیشتر کارهایی که به من انرژی می دهد وجود دارد؟ وقتی آن فعالیت ها یا وظایف را پیدا کردید، اهتمام کنید بیشتر آنها را انجام دهید.
* کارهای خودرا لیست کنید
این متخصص بر این باور است که ایجاد لیست کارهای "قابل انجام" بوسیله تقسیم یک کار یا پروژه بزرگ به وظایف کوچکتر، راهکار مناسبی است. اینها کارهای کوچکی هستند که می توانند در یک جلسه یا یک روز تکمیل شوند. این کارهای کوچکتر را در فهرست کارهای خود قرار دهید و بعد از پایان کار، روند انجام آنها را بررسی کنید.
* "نه" گفتن را تمرین کنید
رد کردن مسئولیت های اضافی یا پروژه های جدید، راه دیگری برای کاهش استرس است. این متخصص اذعان کرد که «نه» گفتن آنقدرها هم که بنظر می رسد آسان نیست. بدانید که «نه» گفتن به مسئولیت های اضافی به این معنا نیست که شما نسبت به دیگران کمتر فداکار یا سخت کوش هستید. مدلول آن این است که شما مراقبت از خودرا در اولویت قرار می دهید. ابتدا به درخواست های کوچک «نه» بگویید و سپس می توانید با افزایش اعتماد به نفس به درخواست های بزرگ تر هم نه بگویید.
* برای خود برنامه ریزی کنید
در طول یک هفته کاری پر استرس، اگر چیزی در لیست برنامه های شما نباشد، احیانا انجام نخواهد شد. بدین سبب کارهایی را که از آن لذت می برید به برنامه خود اضافه کنید. آنرا یادداشت کنید یا زنگ هشدار تنظیم کنید و با برنامه ریزی برای کارهایی که موجب شادی شما می شوند، خودرا در اولویت قرار دهید.
* به یک مشاور یا روانشناس مراجعه کنید
اگر می خواهید استرس کاری خودرا در سطح عمیق تری بررسی کنید، روان درمانی را در نظر بگیرید. بگفته این متخصص، روان درمانی کمک می نماید که یک ناظر خارجی داشته باشید که به شما سفارش کرده و به شما کمک می نماید تا بطور خاص در مورد آنچه مشکل شما است، فکر کنید. روان درمانی روشن می کند که چرا یک فرد یا موقعیت خاص در محل کارتان منجر به استرس شما می شود. همین طور راهکارهایی را برای مقابله با این محرک ها یاد خواهید گرفت.
به گزارش انجمن روانشناسی آمریکا، شایعترین علایم فیزیکی و عاطفی استرس کاری عبارتند از:
- سردرد
- دل درد
- فشار خون بالا
- سیستم ایمنی ضعیف
- بی خوابی
- افسردگی
- اضطراب
- حملات پانیک
- تمرکز ضعیف
- نوسانات خُلقی




منبع:

1402/01/17
17:04:49
5.0 / 5
361
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
لینک دوستان سلامت باشی
salamatbashi.ir - مالکیت معنوی سایت سلامت باشی متعلق به مالکین آن می باشد