یك متخصص تغذیه عنوان كرد؛

برنج کته بخوریم یا آبکش

برنج کته بخوریم یا آبکش

به گزارش سلامت باشی، دکترای تخصصی علوم تغذیه با اشاره به یک باور غلط درباره ی تفاوت برنج کته و آبکش اظهار داشت: از نظر میزان انرژی و چاق کنندگی تفاوتی بین برنج کته و آبکش وجود ندارد.


به گزارش سلامت باشی به نقل از مهر، سمیرا ربیعی، بیان این مساله که سلامت برنج باید از دو بعد تغذیه ای و بهداشتی بررسی شود، اظهار داشت: برنج، بخش عمده ای از نیاز بدن به ویتامین های گروه B را تامین می کند. این ویتامین ها که محلول در آب هستند بدین سبب در هنگام آبکش کردن برنج از بین می روند. وی ادامه داد: باتوجه به اینکه پخت برنج بصورت کته موجب حفظ ویتامین های گروه ب آن می شود بدین سبب از نظر حفظ ویتامین های گروه B مصرف کته بهتر از برنج آبکش است. ربیعی در ادامه به وجود یک باور غلط درباب چاق کنندگی کته و برنج آبکش اشاره نمود و اظهار داشت: بسیاری افراد تصور می کنند انرژی حاصل از کته در وزن مساوی از برنج آبکش بیشتر است. وی، ذات برنج را نشاسته عنوان نمود و اضافه کرد: باتوجه به این مطلب شستن زیادتر یا آبکش کردن برنج، تأثیری بر میزان نشاسته آن ندارد. بدین سبب از نظر میزان انرژی و چاق کنندگی تفاوتی بین برنج کته و برنج آبکش وجود ندارد. این دکترای تخصصی علوم تغذیه آلودگی با فلزات سنگین را یکی از موارد آلودگی های محیطی برنج برشمرد و اظهار داشت: آلودگی آب و خاک و همین طور نزدیک بودن مزارع برنج به مراکز صنعتی و فاضلاب های مربوطه در تجمع این آلودگی در برنج مؤثر هستند. وی، آلودگی با آرسنیک را یکی از آلودگی های شایع در برنج عنوان نمود و اضافه کرد: آرسنیک یکی از سمی ترین عناصر جهان و بطور جدی کشنده است. ربیعی تصریح کرد که آرسنیک در بیشتر مواد غذایی به مقدار بسیار اندک یافت می شود اما میزان آن در حدی نیست که تهدیدی برای سلامتی محسوب شود. وی با اشاره به اینکه برنج بیش از هر ماده دیگری توانایی ذخیره آرسنیک را دارد اشاره کرد که نگرانی بسیاری درباب آلودگی برنج با آرسنیک وجود دارد. بگفته این استادیار دانشکده علوم تغذیه، اثر سمی آرسنیک ۱۰۰ هزار برابر سیانور است و این درحالی است که آرسنیک و تمام ترکیبات آن، به عنوان آفت کش استفاده می شوند. ربیعی با اهمیت ترین عوارض مسمومیت با آرسنیک را شامل مختل شدن کارکرد سیستم گوارشی، لطمه جدی به کبد، سرطان پوست و در نهایت ایجاد شوک و مرگ برشمرد. بگفته این دکترای علوم تغذیه هرچند میزان آرسنیک در برنج های وارداتی بیش از برنج های ایرانی است، ولی این مساله به این معنا نیست که برنج های ایرانی فاقد آرسنیک هستند. وی ادامه داد: در ایران برنج استان گیلان بالاترین و برنج استان گلستان، کمترین میزان آرسنیک را به خود مختص کرده است. استادیار دانشکده تغذیه بر طبق نتایج مطالعات انجام شده اظهار داشت: در روش پخت برنج بصورت کته، آب در برنج باقی مانده و آرسنیک آن خارج نمی گردد. اما در پخت برنج بصورت آبکش، مقداری از آرسنیک آن خارج می شود. بدین سبب از نظر بهداشتی، برنج آبکش سالم تر از برنج کته است. این دکترای علوم تغذیه با اشاره به اینکه از نظر تغذیه ای، برنج کته مغذی تر است اما از نظر بهداشتی، برنج آبکش سالم تر است اشاره کرد: باید بدنبال روش پختی باشیم که ضمن حفظ ویتامین های گروه B، میزان آرسنیک برنج نیز به حداقل ممکن برسد. این متخصص تغذیه با اشاره به بهترین روش پخت برنج اظهار داشت: هم اکنون بهترین روش پختی که برای برنج پیشنهاد شده این است که به ازای هر پیمانه برنج خام، چهار پیمانه آب در قابلمه ریخته شود. پس از به جوش آمدن آب، برنج از قبل خیسانده شده، در قابلمه ریخته شده و به مدت پنج دقیقه بجوشد. وی ادامه داد: سپس برنج آبکشی شود و آب آن دور ریخته شود. باردیگر برنج داخل قابلمه ریخته شده و این دفعه، به ازای هر پیمانه برنج دو پیمانه آب به قابلمه اضافه شود و برنج با حرارت کم دم کشیده شود. ربیعی اشاره کرد: در روش آبکش کردن معمولی مقدار زیادی از ویتامین های گروه Bاز بین می رود. در روش کته کردن معمولی نیز، آرسنیک برنج خارج نمی گردد. به گفته ی ایشان، مزیت روش پخت پیشنهادی این است که ضمن حفظ ویتامین های محلول در آب برنج، ۷۰ درصد آرسنیک از برنج خارج می شود. این روش خصوصاً برای نوزادان و کودکان که بیشتر در معرض خطرات ناشی از آلودگی با آرسنیک قرار دارند سفارش می شود. خبرگزاری مهر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید


منبع:

1401/09/24
14:13:26
5.0 / 5
284
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۴
salamatbashi.ir - مالکیت معنوی سایت سلامت باشی متعلق به مالکین آن می باشد