سلامت باشی SalamatBashi.ir
در سومین همایش طب تسكینی مطرح شد؛

هزینه های سرطان و بحران در سیستم سلامت

هزینه های سرطان و بحران در سیستم سلامت

سلامت باشی: سومین همایش طب تسکینی، با رونمایی از مدل مدیریت بهینه و جامع بیماران مبتلا به سرطان و پرونده الکترونیک، در محل آمفی تئاتر بیمارستان فیروزگر اجرا شد.


به گزارش سلامت باشی به نقل از مهر، روز شنبه ۶ آبان ۱۴۰۲، متخصصان حوزه سرطان گرد هم آمدند تا درباره ی تأثیر طب تسکینی در راه درمان بیماران سخنرانی کنند. همچنین، در این رویداد، دو کتاب مدیریت زخم و مراقبت های حمایتی و تسکینی در کودکان مبتلا به سرطان رونمایی می شود. گرامیداشت دهمین سال تأسیس بخش طب تسکینی توسط مؤسسه نیکوکاری کنترل سرطان ایرانیان (مکسا)، بخش دیگر این همایش بود. محمد جهانگیری مدیرعامل مکسا، اظهار داشت: این گردهمایی به همت دردمندان و با هدایت علمی افراد متخصص و فوق تخصص، فراهم شده تا با یکدیگر صحبت نماییم. وی ادامه داد: مدیریت بهینه و جامع بیماران مبتلا به سرطان، نتیجه یک کار تیمی و مشارکت همگانی است. جهانگیری افزود: مکسا از سال ۱۳۸۸ کار خودش را با همکاری وزارت بهداشت و ۱۰ دانشگاه های علوم پزشکی همکاری می کند. وی ادامه داد: تا امروز ۳۱ هزار و ۶۰۰ بیمار مبتلا به سرطان از مکسا خدمت گرفته اند. جهانگیری اظهار داشت: ایجاد اکوسیستم مراقبت را در مکسا هدف گذاری کرده ایم که شامل مباحث مختلف می شود. وی ادامه داد: برنامه جامع مدیریت سرطان قم، توسط مؤسسه مکسا و دانشگاه علوم پزشکی قم دنبال و اجرا سد که هدف نهایی آن، کاهش بروز سرطان ها است. جهانگیری افزود: ۱۲ اولویت برای اجرای برنامه جامع مدیریت سرطان قم در نظر گرفته شد. وی ادامه داد: برای اجرای برنامه جامع مدیریت سرطان قم، هیچ پولی به مکسا پرداخت نشده و کار خیریه است. جهانگیری اشاره کرد: اگر می خواهیم کار مدیریت شده در کشور صورت گیرد، باید همه پای کار باشند.
در ادامه این همایش، مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان سلامت معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، اظهار داشت: چالش در عرصه سرطان به شدت بیش از چالش های حوزه سلامت است. وی ادامه داد: متأسفانه یک الگو و مدل خوب برای مدیریت بیماران مبتلا به سرطان در دنیا نمی بینیم. قانعی افزود: مکسا یک فرصت خلق کرد که چگونه به مدیریت بیماران مبتلا به سرطان ورود نماییم. وی ادامه داد: دو سرطان سینه و ریه را برای امسال مدنظر قرار داده ایم که نتایج آن باید از زبان دانشگاه علوم پزشکی قم بازگو شود که چقدر موفق بوده ایم. قانعی افزود: نکته مهم، ایجاد ظرفیت برای حضور شرکتها در مکسا است. وی ادامه داد: وقتی صحبت از سرطان می نماییم، موضوع پیشگیری مطرح است. قانعی اظهار داشت: آن چه در مکسا اتفاق می افتد، می تواند تبدیل به بنیاد ارائه خدمت شود که دولت بیاید از این مؤسسه خرید خدمت انجام دهد.
در ادامه، محسن خالقیان رییس بیمارستان فیروزگر اظهار داشت: هنوز افرادی هستند که دغدغه کمک و یاری به بیماران را دارند و بیمارستان فیروزگر هم آماده است در خدمت بیماران مبتلا به سرطان باشد. وی ادامه داد: مشکلات زیادی داریم که مجبوریم به سمت واگذاری بخش ها برویم و دلیل آن هم، تعرفه های غیرواقعی است. خالقیان افزود: ۵۸ پرستار بیمارستان ما رفته اند و زمزمه ترک بیمارستان از طرف هیأت علمی به گوش می رسد. وی ادامه داد: ادامه این روند منجر به ورشکستگی بیمارستان های دولتی خواهد شد. خالقیان اظهار داشت: بخش مکسا در بیمارستان فیروزگر توسط خیرین به وجود آمده و درخواست من از خیرین این است که حتما به بیمارستان ما نگاه ویژه ای داشته باشند. علی آرش انوشیروانی متخصص خون و سرطان بالغین، اضافه کرد: مشکلات بیماران مبتلا به سرطان به قدری زیاد است که آنها را مستاصل می کند و نیاز دارند همه جانبه حمایت شوند. وی اظهار داشت: بیمار از زمان ابتلاء به سرطان، باید حمایت شود تا زندگی او از هم نپاشد و این مساله خیلی مؤثر است. انوشیروانی افزود: ماندگاری بیماران مزمن در بیمارستان، موجب کاهش خدمت به سایر بیماران می شود. وی ادامه داد: بیماران مبتلا به سرطان در کشور، خیلی نیازمند کمک هستند و باید مدلی داشته باشیم که بیمار لطمه نبیند. در این همایش، حسن ابوالقاسمی فوق تخصص خون و سرطان کودکان و رییس دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله گفت: سرطان، دومین علت مرگ و میر در کشور است و هزینه های آن در آینده افزایش خواهد یافت. زیرا، درمان های جدید، هزینه بر خواهند بود و اگر این بیماری کنترل نشود، سیستم سلامت را گرفتار بحران خواهد ساخت. وی ادامه داد: دو درصد سرطان ها مربوط به کودکان است و اگر مؤسسه محک نبود، شاید الان خیلی بیشتر گرفتار بودیم. ابوالقاسمی افزود: مکسا هم مثل محک عمل می کند و این مساله باید با افزایش سواد سلامت مردم، مورد توجه قرار گیرد.


منبع:

1402/08/06
14:12:45
5.0 / 5
347
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۴
سلامت باشی سلامت باشی
salamatbashi.ir - مالکیت معنوی سایت سلامت باشی متعلق به مالکین آن می باشد