سلامت باشی SalamatBashi.ir
سخنگوی سازمان نظام پزشكی مطرح كرد؛

مشکل شناسایی پزشک نماها

مشکل شناسایی پزشک نماها

سلامت باشی: سخنگوی سازمان نظام پزشکی، در رابطه با معضل پزشک نماها که سلامت مردم و بیماران را تهدید می کنند، نکاتی را متذکر شد.


به گزارش سلامت باشی به نقل از مهر، رضا لاری پور، درباب چالش پزشک نماها، اظهار داشت: مردم برای انتخاب پزشک خود به طور معمول نگاهی به سامانه های مختلف، تخصص، پروانه مطب و…، نمی کنند.

بگفته لاری پور، در سامانه سازمان نظام پزشکی به آسانی می توان نام هر فرد ارائه دهنده سیستم سلامت را پیدا کرد؛ اما متأسفانه خیلی از تابلوهای سطح شهر سبب شده یافتنِ فردی که خارج از تخصص طبابت به این حوزه ورود یافته، دشوار باشد. وی ادامه داد: افرادی هم در زمینه های مختلف پزشکی مداخله می کنند که فقط به موضوع جراحی باز نمی گردد بلکه برخی افراد مبادرت به درمان می کنند که متأسفانه عوارض بسیاری هم برای مردم داشته است. لاری پور در عین حال قانون ناظر را ناقص خواند و اظهار داشت: در سالهای نه چندان دور برای چنین افرادی علاوه بر جریمه مالی، زندان در نظر گرفته شده بود و کار را برای مجرمان سخت می کرد و بازدارنده بود ولی متأسفانه این مهم در چند سال قبل حذف شده و فقط به پرداخت مبالغ مختصری بسنده شده است. وی با بیان این که مبلغ جریمه شاید از ۱۰ میلیون تومان فراتر نرود، اضافه کرد: همین مورد باعث شده افراد مبادرت به تشخیص و طبابت بیماری کنند. سخنگوی سازمان نظام پزشکی در عین حال تاکید کرد: پرداخت دیه در صورت شکایت مردم و بیماران از چنین متخلفانی صورت می گیرد و وقتی به بیمار لطمه رسیده باشد، پرونده دیه نیز باز خواهد شد. لاری پور اظهار داشت: گاه برخی افراد در قالب طب سنتی و ایرانی برای مردم طبابت می کنند؛ بدون این که صاحب مدرک تحصیلی و تخصص باشند. وی افزود: برای هر جرمی باید متناسب با آن جرم قانون مناسب وضع شود؛ پس قانون بازدارنده نخستین نکته مهم می باشد. مسئله دیگر فرهنگ سازی است؛ یعنی وقتی مردم به یک طبیب مراجعه می کنند، باید بدانند آیا به واقع رشته تخصصی آن فرد، مرتبط می باشد یا خیر. لاری پور، مردم را از انتخاب افراد معالج برمبنای نظر و گفته دیگران پرهیز داد و اضافه کرد: نظارت در این حوزه باید تشدید شود ولی متأسفانه دراین زمینه قانون بازدارنده ای نداریم و وزارت بهداشت یا دولت باید لایحه ای در این خصوص عرضه نماید. وی اشاره کرد: این معضل هیچ ارتباطی با سازمان نظام پزشکی ندارد و این سازمان فقط می تواند در حوزه لزوم تدوین قانون، به وزارت بهداشت پیشنهاد دهد و این کار انجام و از سویی در زمینه انتظامی به قوه قضائیه نامه نگاری شده است.


منبع:

1401/04/12
17:00:23
5.0 / 5
358
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۴
سلامت باشی سلامت باشی
salamatbashi.ir - مالکیت معنوی سایت سلامت باشی متعلق به مالکین آن می باشد