سلامت باشی SalamatBashi.ir

واکسن جدید سینوفارم، ایمنی بیشتر و عوارض کمتر

واکسن جدید سینوفارم، ایمنی بیشتر و عوارض کمتر

سلامت باشی: خراسان رضوی پزشکان و پژوهشگران امارات متحده عربی معتقدند که واکسن جدید پروتئین نوترکیب سینوفارم ایمنی بیشتری به وجود می آورد و عوارض جانبی کمی دارد.



به نقل از نیوز، وزارت بهداشت و پیشگیری امارات متحده عربی(MoHAP) استفاده اضطراری از واکسن جدید پروتئین نوترکیب سینوفارم CNBG را تایید کرده تا از ژانویه ۲۰۲۲ بعنوان دوز تقویت کننده در دسترس ساکنان قرار گیرد.

این وزارتخانه اظهار نمود: نتایج آزمایش های این واکسن نشان داده که در مقابل انواع سارس کوو ۲ ایمنی بیشتری نسبت به واکسن اولیه به وجود می آورد.

دکتر پاوان کومار سریواستوا، مشاور پزشکی داخلی در بیمارستان تخصصی NMC النهدا، اظهار داشت: واکسن جدید سینوفارم تنها حاوی قسمتی از ویروس و نه ویروس کامل کشته شده است.

دکتر محمد اسلم، متخصص ریه بیمارستان مدرن بین المللی امارات، می گوید: واکسن جدید کارآمدتر است و مزایای بیشتری دارد. واکسن قبلی سینوفارم یک واکسن غیرفعال و حاوی ویروس کامل کشته شده بود اما واکسن جدید فقط پروتئین ویروس را بعنوان جزئی از ترکیبات خود دارد.

متخصصان مراقبت های بهداشتی معتقدند تحویل واکسن از تولید به مصرف کننده نهایی یک چالش بزرگ است برای اینکه اطمینان از ایمنی و اثربخشی آن کاری پیچیده است.

دکتر فیاض احمد، پزشک متخصص بخش کنترل عفونت، بیمارستان دانشگاه Thumbay بیان کرد: مزیت قابل توجه واکسن غیرفعال سینوفارم CNBG کووید ۱۹ حمل و نقل و نگهداری راحت آنست. این واکسن برای نگهداری فقط به دمای ۲ تا هشت درجه سانتی گراد نیاز دارد و برای حفظ قدرت آن احتیاجی به اقدامات خاص و سخت نیست.

وی اضافه کرد: این عوامل هزینه کلی تولید واکسن و نگهداری از آنرا می کاهد و گزینه مناسبی برای شرایط طبیعی خیلی از کشورها خواهد بود، برخلاف واکسن mRNA که نیازمند شرایط ذخیره سازی خیلی مشکل گیرانه برای موثر و قوی نگه داشتن تاثیر واکسن است.

دکتر اسلم هم در این رابطه اظهار داشت: واکسن های ساخت غرب مانند فایزر که واکسن mRNA است، برای نگهداری طولانی مدت به دمای بسیار پایین با انجماد منفی ۷۰ درجه نیاز دارد اما واکسن های مبتنی بر پروتئین نیازی به دمای بسیار سرد ندارد، ارزان تر و موثرتر است.

پزشکان تایید کردند: برای ارزیابی واکسن سینوفارم CNBG کووید ۱۹ با در نظر گرفتن سویه های متفاوت از کشورهای مختلف آزمایش های خنثی سازی متقاطع زیادی با سویه های جدیدتر کروناویروس ها انجام شده است. طبق داده های موجود واکسن کووید ۱۹ سینوفارم حفاظت گسترده ای به وجود می آورد و دارای اثر خنثی سازی متقاطع خوبی روی سویه های کروناویروس از کشورهای مختلف در سراسر جهان است.

از آنجا که امارات متحده عربی کشوری با ملیت های گوناگون است، مرحله سوم آزمایش این واکسن جدید بر روی حدود ۵۰ هزار شرکت کننده از ۱۲۵ کشور انجام شد.

نتایج نشان داد نرخ تغییر سطح سرمی در تولید آنتی بادی های خنثی کننده بیش از ۱۰۰ درصد است و هیچگونه عوارض جانبی در بین هر یک از شرکت کنندگان ثبت نشده است.

پزشکان تاکید نمودند که چنین واکسن هایی را می توان با امکانات تولید بیشتر در مقادیر زیاد تولید کرد.





منبع:

1400/10/09
13:40:08
5.0 / 5
884
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۱
سلامت باشی سلامت باشی
salamatbashi.ir - مالکیت معنوی سایت سلامت باشی متعلق به مالکین آن می باشد