سلامت باشی SalamatBashi.ir

ماجرای بیمارستانی ۸۲ ساله که ۵ بار نامش تغییر کرد

ماجرای بیمارستانی ۸۲ ساله که ۵ بار نامش تغییر کرد

سلامت باشی: سلامت باشی: ساخت بیمارستان در ایران قدمتی به درازای 150 سال دارد؛ بیمارستان هایی که در ابتدا با هدف مهار بیماریهای واگیردار ساخته شدند و به مرور با پیشرفت علم پزشکی مبادرت به ارائه سایر خدمات درمانی دیگر هم کردند اما رفته رفته این مهم مسجل شد که لازم است علاوه بر بیمارستان هایی که عمده نیاز درمانی مردم را برطرف می کنند، بیمارستان هایی هم به شکل تک تخصصی دایر شوند تا یک نیاز پزشکی را به شکل تمام و کمال مرتفع کنند.


به گزارش سلامت باشی به نقل از ایسنا، از آنجا که بیشتر بیمارستان های مهم پایتخت قدمتی بیش از ۵۰ سال دارند و آن زمان شاید ثبت اسناد و اطلاعات به اندازه امروز مهم تلقی نمی شده، یکی از وجوه مشترک این مراکز درمانی قدیمی، نبود اطلاعات کافی از زمان تاسیس، علت ساخت، علت و چرایی قرارگیری در یک منطقه، مهندس معمار و... است؛ موضوعی که برای «بیمارستان شوروی» سابق و «۱۵ خرداد» فعلی نیز صدق می کند.
البته آن چه که مشخص است این است که این بیمارستان پیش از سال ۱۳۲۰ خورشیدی تولید شده است اما این که علت ساخت چه بوده، مشخص نیست؛ اما از سال ۱۳۲۰ با ۸۰ تختخواب شروع به کار کرده است. در حقیقت این مرکز قبلاً با اسامی «بیمارستان شوروی» و «بیمارستان چهرازی» فعال بوده است تا این که از سال ۱۳۳۶ با نام بیمارستان «سازمان برنامه» موظف به ارائه خدمت به کارکنان آن سازمان می شود.
مدتی بعد و از سال ۱۳۴۲ تا سال ۱۳۵۲ به عنوان بیمارستان «وزارت اقتصاد و دارایی» فعالیت خودرا ادامه داده و از سال ۱۳۵۲ تا سال ۱۳۵۶ به نام «بیمارستان به آور» تحت پوشش وزارت صنایع و معادن به مداوای بیماران آن وزارتخانه می پرداخته است. در نهایت نیز یک سال پیش از پیروزی انقلاب اسلامی بالاخره تحت پوشش وزارت بهداری وقت قرار گرفت و در سال ۱۳۶۵ نام بیمارستان بـه « پانزده خرداد» تغییر نمود و از سال ۱۳۷۳ به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی واگذار شده و از شروع سال ۱۳۷۴ به عنوان مرکز پزشکی، آموزشی و درمانی فوق تخصصی جراحی پلاستیک فعالیت خودرا ادامه داده است.


دکتر مسعود یاوری _ رییس بیمارستان فوق تخصصی جراحی پلاستیک ۱۵ خرداد در گفت و گوی تفصیلی با ایسنا، با اشاره به این که قدمت این بیمارستان به پیش از سال ۱۳۲۰ بازمیگردد، اظهار داشت: عمر بیمارستان تقریباً از یک قرن بیشتر است اما از سال ۱۳۲۰ به عنوان بیمارستان شوروی پایه گذاری شد و بعد از تغییراتی در ادوار مختلف نهایتاً از سال ۱۳۷۴ بیمارستان به عنوان بیمارستان فوق تخصصی جراحی پلاستیک با بنیان گذاری پروفسور سیدجمال سادات گوشه گوشه شروع به کار کرد.
وی با اشاره به اینکه طی سالهای اخیر قسمتی از فضای پشتیبانی و اداری به مساحت مرکز اضافه شده است، اشاره کرد: اما بخش درمانی به لحاظ متراژ و مساحت تغییری نکرده و تنها نوسازی شده است و بیمارستان اینروزها با حدود ۴ هزار متر زمین و ۷۰۰۰ متر زیربنا فعال است. هم اکنون نیز ۱۸۰ تخت مصوب، ۱۰۴ تخت فعال و هفت تخت ویژه جراحی در این بیمارستان داریم و به عنوان یکی از مراکز منحصر به فرد جراحی پلاستیک، ترمیمی، سوختگی و دست در ایران مطرح هستیم.
بیمار نباید در اورژانس معطل بماند این جراح پلاستیک و ترمیمی با تأکید بر این که سیاست بیمارستان استفاده بهینه از تخت های موجود است، اشاره کرد: یکی از شاخص هایی که به ما کمک می نماید که میزان بار کاری بیمارستان را محاسبه نماییم، متوسط اقامت بیمار و ضریب اشغال تخت است که بیمارستان ما پایین ترین سطح را در بین بیماستان های زیرمجموعه دانشگاه شهید بهشتی دارد و متوسط ماندگاری بیمار در بیمارستان حدود ۱.۳ تا ۱.۴ روز است که این نشان میدهد بیمار در بیمارستان ما بیمار معطل نمی گردد. یکی دیگر از شاخص هایی که در بیمارستان ما مهم می باشد، شاخص تعیین تکلیف ماندگاری بیمار در اورژانش است. متوسط میزان زمان تعیین تکلیف که توسط سازمان اعتبار بخشی اعلام شده ۶ ساعت است اما در این مرکز در کمتر از یک ساعت بیمار اورژانسی را تعیین تکلیف می کنیم؛ به عبارت دیگر راندمان کاری (بهره وری) در بیمارستان ما به قدری بالا است که نیاز به استفاده از ظرفیت بیشتری نداریم و درحال استفاده از ظرفیت حداکثری تخت های خود هستیم.


انجام اعمال جراحی با ۱۲۰ درصد ظرفیت وی درباب روند مراجعات به این مرکز درمانی، اظهار داشت: میزان مراجعه به درمانگاه ها در هر ماه بصورت متوسط ۵ هزار نفر و اورژانس ۱۶۰۰ نفر است. همین طور ماهانه ۱۷۰۰ عمل جراحی در بیمارستان ما صورت می گیرد. اتاق عمل ما با ۱۲۰ درصد ظرفیت فعالیت دارد و در حوزه انجام اعمل جراحی به هدف ۱۸۰۰ عمل جراحی در یک ماه هم رسیده ایم که اگر بخواهیم با کل دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مقایسه نماییم، با آنکه بیمارستان ما سه درصد تخت های دانشگاه را به خود مختص کرده است اما بیش از ۶ درصد اعمال کل دانشگاه شهید بشهتی را انجام می دهد. این نشان میدهد باتوجه به اهمیتی که برای بیمار قائل هستیم، خواستیم کاری نماییم که تمام ابعاد پروسه درمان برای بیماران ما تسهیل شود. در حقیقت ما بصورت روزانه درحال بهبود کیفیت فرایندهای خود هستیم تا نقصها احتمالی برطرف شود.
سهم ۱۰ درصدی اعمال جراحی زیبایی رییس بیمارستان پانزده خرداد با اشاره به این که اعمال جراحی های این مرکز به سه دسته تقسیم می شود، بیان کرد: یکی از خدمات اعمال جراحی مربوط به تروماهای دست، صورت و فک است. پس از آن بیماران الکتیو نیز خود شامل دو دسته بیماران زیبایی و بیماران ترمیمی می شوند و شاید ۱۰ درصد بیماران را هم موارد زیبایی تشکیل دهند.
آمار ۸۰ درصدی مراجعات از شهرستان ها او اشاره کرد: بخش غالب بیماران ما موارد ترمیمی هستند که در مراکز دیگر نتوانستند کارشان را انجام دهند. طبق آمار بصورت متوسط هر بیماری که به ما مراجعه می کند، پیش از آن ۴.۵ بیمارستان دیگر هم رفته اما کارش انجام نشده و به ما مراجعه نموده است. به عبارت دیگر ما یک بیمارستان ریفرال هستیم و ۸۰ درصد بیماران ما از شهرستان ها هستند.
نیاز بیمارستان های مرجع کشوری به همراه سرا این فلوشیپ جراحی دست با اشاره به اینکه بیمارستان پانزده خرداد همراه سرا ندارد، اظهار داشت: مردمی که از شهرستان می آیند عمدتاً حتی پول تامین محلی برای اسکان موقت هم ندارند که اگر این مساله هم برایمان محرز شود به آنها با واسطه بهزیستی کمک می نماییم. یکی از موضوعات مهم برای تمام بیمارستان های مرجع کشوری برطرف نمودن مشکل اقامت همراهان بیماران با هزینه های پایین در نزدیکی مرکز درمانی است.
وی با اشاره به این که ۸۰ درصد خدماتی که در اورژانس بیمارستان ارائه می شود، تروماهای دست، فک و صورت هستند، اشاره کرد: ۴ یا ۵ درصد بیماران سوختگی و مابقی نیز سایر بیماریها هستند. مراجعین درمانگاه ها بیماران جدید و کسانی هستند که قبلا جراحی شده باشند.


پزشکانی که عاشقانه پای کار خود مانده اند یاوری اشاره کرد: با این همه تراکم خدمتی، اما خوشبختانه صف انتظار نداریم؛ چون در بیمارستان ما چه پزشکان و چه سایر کادر درمان عاشق کار کردن با مردم هستند؛ به گونه ای که یقین دارم اگر همین الان به پزشکان مان بگوییم قرار نیست حقوقی به شما بدهیم، بازهم عاشقانه پای کار خود می مانند. اینجا یک تعلق سازمانی خوبی از زمان پروفسور گوشه شکل گرفته است و همین جو همدلی و دوستی هم مشکلات ما را برطرف کرده است.
پیگیری مستمر بیماران بعد از ترخیص به گفته ی ایشان، بیمارستان پانزده خرداد بیمار محور بوده و حتی ترخیص در بالین بیمار هم به انجام می رسد که دیگر نیاز نباشد بیمار یا همراه او به واحد ترخیص مراجعه کند.
یاوری با تأکید بر این که یکی از سیاست های این مرکز درمانی پیگیری بیماران بعد از ترخیص است، اظهار داشت: در حقیقت ما روند درمانی بیمار را حتی بعد از ترخیص دنبال می نماییم. در این جهت یک طرح هم داریم که برای بیماران پرخطر و کم توان مانند کودکان زیر ۲ سال یا بیماران بالاتر از ۶۵ سال که توان آمدن به بیمارستان و انجام اقدامات پس از عمل جراحی را ندارند و باید خدمت دریافت نمایند، تیم پرستاری به منزل آنها اعزام می نماییم. خیلی اوقات این دست اقدامات بصورت رایگان صورت می گیرد. هرچند فعلا توان ارائه این خدمت به تمام مراجعین خودرا نداریم اما امیدوار هستم روزی بتوانیم برای تمام بیماران این کار را انجام دهیم.
اعزام بیمار به سایر مراکز برای دریافت خدمات پاراکلینیک وی خدماتی که این بیمارستان ارائه می دهد را به سه دسته خدمات اورژانس، درمانگاه و اعمال جراحی تقسیم بندی و اشاره کرد: متاسفانه ما خدمات پاراکلینیک گسترده ای نداریم و این سبب می شود که در صورت نیاز به این خدمات بیمار را برای انجام کار به سایر بیمارستان های دولتی بفرستیم؛ البته نمی گذاریم خللی در کار بیمار وارد شود.


در حد بیمارستان خصوصی اما با تعرفه دولتی خدمات می دهیم رییس بیمارستان پانزده خرداد، اشاره کرد: شعار ما همیشه این بوده است که می خواهیم بیمارستانی درحد بیمارستان خصوصی اما با تعرفه دولتی باشیم؛ خدماتی که ما به بیماران خود ارائه می دهیم و بخش های بیمارستانی ما در حد خدمات بیمارستان های خصوصی اما با تعرفه دولتی است و با تمام بیمه های پایه هم قرارداد داریم.
عنوان «جراحی های زیبایی» و کمک کمتر خیرین سلامت وی ادامه داد: یکی از اشکالات این است که بیمارستان ما به عنوان یک بیمارستان جراحی های زیبایی شناخته می شود درحالی که کمتر از ۱۰ درصد اعمالی که انجام می دهیم فقط زیبایی است و مابقی اقدامات درمانی و غیر زیبایی است. بر این اساس چون بحث زیبایی پشت نام بیمارستان ما می آید، خیرین محترم تصور می کنند ما اینجا در حال دریافت هزینه های زیاد از بیماران فقط زیبایی هستیم و بنا بر این کمتر برای مساعدت با ما اقدام نموده اند.
ارائه خدمات زیبایی با کمترین قیمت یاوری افزود: از طرفی همان ۱۰ درصد خدمات زیبایی هم که ارائه می شود برمبنای تعرفه دولتی محاسبه می شود. شاید یک عمل زیبایی خیلی سنگین و بزرگ مانند ماموپلاستی که در بیمارستان ما که توسط اساتید تمام وقت جغرافیایی به انجام می رسد حداکثر ۲۴ میلیون تومان شود؛ درحالی که در مراکز خصوصی این اعمال بسیار پرهزینه تر هستند.
آمار پایین کنسلی عمل وی با اشاره به این که تعلق سازمانی در بیمارستان پانزده خرداد بسیار بالا است، اظهار داشت: می توانم قسم بخورم که بارها دیده ام که حتی پزشکان ما اعمال خود در بخش خصوصی را کنسل می کنند تا عملشان در این بیمارستان تمام شود. در این مرکز پزشکانی که مجوز مطب دارند در ساعت اداری بیرون از بیمارستان کار نمی کنند و اولویت اول آنها بخش خصوصی نیست بلکه اولویت آنها بخش دولتی است بدین جهت ما کمترین آمار کنسلی عمل را داریم.


و درد و دل از یک گلایه تکراری... او با تأکید بر این که تعرفه ها و هزینه ها همخوانی ندارند، بیان کرد: به عنوان مثال یک عمل جراحی شبکه بازویی را در حداقل ۴ ساعت انجام می دهیم درحالی که کد آن ۷۵K است در حقیقت هر عمل یک ضریب خدمت دارد که این ضریب، ضرب در مبلغ آن می شود که تازه از این رقم حاصل شده هم فقط ۳۷ درصد به پزشک می رسد. اساسا ارزش نسبی خدمات با خدماتی که ارائه می شود تطابق ندارد؛ نمی توان ۴ ساعت سر یک عمل رفت اما تنها ۷۵ K دریافت کرد مگر اینکه پزشک عاشق کارش باشد.
ناهمخوانی تعرفه ها و هزینه ها، لطمه زاست وی ادامه داد: یا در مثالی دیگر انجام عمل فری فلپ (یک روش درمانی است که در آن متخصص جراحی پلاستیک و سر و گردن به رفع و اصلاح نقص های پوستی می پردازد) ۱۲ ساعت زمان می برد و تازه پس از آن هم پزشک باید بالای سر بیمار باشد تا شرایط او را مدیریت کند و دریافتی پزشک تنها ۱۶۰K است. این روند در دراز مدت لطمه زا خواهد بود؛ چون با گذر زمان افراد خسته تر می شوند؛ البته این به مفهوم آن نیست که هم اکنون هم هیچ صدمه ای نزده است.
در همین زمینه ببینید:
ویدیو/ از کمبود نیروی متخصص تا سختی تامین تجهیزات؛ مشکلات عمده بیمارستان ۱۵ خرداد
بیمارستان ۱۵ خرداد
حقوقی که کفاف زندگی را نمی دهد یاوری افزود: هزینه های زندگی سالیانه درحال تغییر است و اگر درآمد فرد به همان اندازه رشد نکند، حتی سبد غذایی او محدود خواهد شد. پرسنل ما درحال ایثار هستند. اگر بخواهند فقط از نظر مادی به موضوع نگاه کنند دارند لطمه می بینند چونکه میزان افزایش تعرفه ها با میزان تورم جامعه همخوانی ندارد و این یک واقعیت است. اینجا پزشکی عمومی داریم که زیر ۲۰ میلیون تومان دریافت می کند؛ خب این پزشک کجا خانه اجاره کند که حقوقش هم به اجاره خانه و هم به سایر هزینه های جاری زندگی اش برسد؟ پرسنل ما همیشه دارند کار می کنند و بیکار نیستند.
مشکل کمبود پزشک متخصص و نیروی خدماتی وی درباره ی وضعیت نیروهای فعال در بیمارستان پانزده خرداد، توضیح داد: نیروها را به سه دسته تقسیم می کنیم؛ یکی نیروهای تخصصی و فوق تخصصی که چون سال قبل شاهد بازنشستگی نیروها بودیم، هم اکنون در این بخش با کمبود روبرو می باشیم. نیروهای غیر پزشکی به پرستاری، کادر درمان و غیر پرستاری و پشتیبانی تقسیم می شوند. خوشبختانه در بخش پرستاری نزدیک به استاندارد هستیم. یعنی استاندارد ۱.۳ پرستار به ازای هر تخت است که ما ۱.۱ تا ۱.۲ پرستار به ازای هر تخت داریم و مشکل در این بخش حاد نیست.


رییس بیمارستان پانزده خرداد با اشاره به این که مشکل مهم این مرکز درمانی کمبود نیرو در بخش خدماتی و پشتیبانی است، بیان کرد: متاسفانه جذب نیروهای خدماتی و پشتیبانی مشکل دارد. با آنکه دانشگاه هم خیلی کمک کرده است اما بازهم در نیروی خدماتی، حراستی و نگهبانی و برخی قسمت های غیر پرستاری مشکل اساسی داریم و جذب مشکل است.
او درباره ی روند ترک کار یا مهاجرت پزشکان و کادر درمان این مرکز درمانی بعد از شیوع کرونا، اظهار داشت: ما از این دست موارد به شکل کاملا محدود داریم.
فضای فیزیکی محدود و مشکلات زیرساختی یاوری درباره ی تامین تجهیزات این مرکز درمانی، اظهار داشت: تعمیر یک دستگاه هزینه بالایی دارد و تهیه آنها هم تقریباً نا ممکن شده است و اینها جزو چالش های ما است. در این مرکز تجهیزات هایتک مانند MRI، سی تی اسکن و... نداریم چون فضای آن هم وجود ندارد. مهم ترین معضل ما فضای فیزیکی ما است که هم قدمت بالایی دارد و هم این که وسعت ندارد و در عین حال برخی زیرساخت ها هم مشکل دارد.
تلاش برای رفع اخطارهای ایمنی و آتش نشانی او با اشاره به این که این بیمارستان هم با اخطارهای ایمنی و آتش نشانی مواجه می باشد، توضیح داد: البته بیشتر کارهایی که آتش نشانی و شهرداری از ما خواستند را انجام دادیم و فکر می کنم که تمام مشکلات فعلی را هم بتوانیم ظرف ۶ ماه برطرف نماییم تا گواهی استاندارد آتش نشانی را گرفتن نماییم.
وی ادامه داد: از زمان قبول مسئولیت خود بسیاری از زیرساخت ها را بازسازی کردیم؛ بطورمثال زیر ساخت برق و تلفن درست شد اما برخی را نتوانستیم درست نماییم بطورمثال بخش لنژ بیمارستان (اتاق کار کثیف بیمارستان) قدیمی است. قدمت بیمارستان هم مطرح است که سبب می شود هزینه داشته باشد؛ یا در مورد اکسیژن ساز الان فقط یک دستگاه داریم که عمر مفید آن در حالت طبیعی ۱۰ سال است؛ درحالی که دستگاه ما ۱۵ سال است که دارد کار می کند، با این وجود نمی گذاریم خدمت رسانی مختل شود؛ اما اساسا داشتن دستگاه اکسیژن ساز برای ما حیاتیست.
خدمت رسانی به بیماران با وجود مشکلات وی با تأکید بر این که با وجود چالش ها خدمت رسانی به بیماران تحت تاثیر قرار نمی گیرد، اشاره کرد: وقتی درمانگاه ما به ۳۰۰ بیمار نوبت می دهد یعنی با تمام مشکلات می خواهیم این بیماران را معاینه نماییم. چالش دیگر این است که منابع مالی مرکز ما همچون سایر مراکز محدودیت دارد؛ تا امروز به مشکل حادی برنخوردیم اما داریم با توکل بر خدا و کمک های مالی دانشگاه امورات را می گذرانیم ولی منابع مالی محدود است.


بدهی ۵۰ میلیارد تومانی بیمه ها به بیمارستان رییس بیمارستان پانزده خرداد بدهکاری بیمه ها به این مرکز درمان را یک چالش عمده دانست و اظهار داشت: به ویژه سازمان تامین اجتماعی حتی سال ۱۴۰۰ را هم با ما تسویه نکرده است. مشکل این است که امروز فاکتور تعویض یا تعمیر یک قطعه از دستگاهی را می گیرید و از شما فرصت ۵ روزه پرداخت می خواهند اما ۵ روز بعد قیمت تغییر یافته است و سایر نرخها هم مدام در حال تغییر است. آن وقت در این شرایط پرداختی مرکز ما با تعرفه سال قبل هنوز توسط بیمه ها به ما پرداخت نشده است و در این شرایط به آن پول، تورم هم خورده است.
او اشاره کرد: یکی از اشکالات ما عدم پرداخت مطالباتمان توسط سازمان های بیمه گر در موقع مقرر می باشد. در حال حاضر سازمان های بیمه گر حدود ۵۰ میلیارد تومان به ما بدهکار هستند.
کاهش ۳۰ درصدی درآمدهای بیمارستان با شیوع کرونا وی درباره ی لطمه های کرونا بر این مرکز درمانی، اشاره کرد: بیمارستان ما در زمان کرونا تمام فعالیت هایش را معطوف بر این حیطه کرد. ما مرکز اصلی پذیرش بیماران کرونائی نبودیم اما نیروهای ما به شکل دوره ای به سایر مراکز می رفتند و کار می کردند و باز به مرکز بازمی گشتند. ما در دوره کرونا با کاهش مراجعات روبرو شدیم که بار درآمدی بیمارستان را کم کرد هرچند که ما فعالیت خودرا کم نکرده بودیم اما اقبال مردم برای انجام خدمات پزشکی غیرضروری کم شده بود.
یاوری افزود: بدنبال کاهش مراجعات، درآمدهای ما در سالهای ۹۹ و ۱۴۰۰ تا ۳۰ درصد کاهش داشت؛ البته به مرور شرایط بهتر شد و الان نسبت به پیش از کرونا شرایط بهتر شده است.
بهبود درآمدها با کسب مجوز گردشگری سلامت وی ادامه داد: از بدو ورودم به این مرکز درمانی همیشه یکی از دغدغه هایم افزایش درآمد بیمارستان از راه مشروع و حلال بود که در این جهت باید بخش IPD را فعال می کردیم؛ بدین جهت سیاست خودرا بر کسب این مجوز گذاشتیم؛ به گونه ای که دو سال است که مجوز IPD گرفتیم و تا سال ۱۴۰۴ این مجوز اعتبار دارد. به همین دلیل یک بخش مجهز و مستقل برای IPD در نظر گرفتیم که امکانات کاملی نظیر کامپیوتر، تلفن، تلویزیون و... دارد. برای بخش IPD یک مدیریت متفاوت ایجاد کردیم که بیمار خارجی وقتی توسط شرکت های تسهیل گر وارد می شود با نگهبان وارد بخش شده و دیگر با سایر بخش ها کاری ندارند تا بخواهد خارج شود؛ یعنی پذیرش، تشکیل پرونده، ویزیت و تمام کارها در همان بخش به انجام می رسد و تنها برای عمل به اتاق عمل ارجاع داده می شود و باردیگر به بخش خود بازمی گردد.


ارائه خدمت به ۵۰ توریست سلامت طی دوسال این فلوشیپ جراحی دست با اشاره به این که هنوز در حوزه جذب توریست سلامت چندان موفق نبوده اند، بیان کرد: البته بیمارانی بیش از کشور عراق به ما مراجعه می کنند. بطور کلی طی دو سال قبل حدودا ۵۰ توریست سلامت در این مرکز پذیرش شده و تحت درمان قرار گرفتند.
اهمیت ساماندهی گردشگران سلامت با طرح «از خانه تا خانه» یاوری اشاره کرد: دراین زمینه به نظر می آید که باید یک سازماندهی کلی در ارتباط با گردشگران سلامت تحت عنوان «از خانه تا خانه» صورت گیرد. باید ارگانی وجود داشته باشد که بیمار را از مبدا رصد کند تا ببیند که او را به کجا ارجاع دهد تا بیمار در بدو ورود به کشور سرگردان نباشد.
وی با اشاره به اینکه با گردشگری سلامت می توان درآمد کسب نمود، اظهار داشت: با رونق بخشیدن به این بخش حتی می توان برای کشور اقتدار آفرینی کرد چونکه پزشکان ما سرآمد جهان هستند. الان اگر بیمار ازطریق یک شرکت نظام مند تشخیص داده شود و به بیمارستانی برود که به خدمات آنجا نیاز دارد، کار درست پیش می رود و واسطه گری، سوداگری و دلالی حذف می شود و بعد مشخص می شود که امکانات ما برای درمان بیماران خارجی چگونه است، اما متاسفانه بطور معمول بیماران توسط واسطه ها به پزشک غیرحرفه ای مراجعه می کنند.
آسیب های انتقال گردشگران سلامت توسط دلالان وی در ادامه به طرح پرسش هایی دراین زمینه پرداخت و عنوان کرد: الان چند درصد اعمال جراحی زیبایی که برای بیماران خارجی به انجام می رسد توسط پزشکان متخصص و فوق تخصص بوده و چند درصد توسط جراح عمومی انجام شده است؟ متاسفانه فرآیند انتقال بیمار صحیح نیست و عمدتاً دست دلالان و واسطه گران در بین است. باید یک هلدینگ سلامت ایجاد نماییم که از کشور مبدا بیماری فرد تشخیص داده شود و کاملا نظام مند وارد کشور ما شده، درمان و پیگیری شود و سپس به کشور خود بازگردد.
چرا گردشگران سلامت پرداخت دلاری ندارند؟ رییس بیمارستان پانزده خرداد با تأکید بر این که با رونق گردشگری سلامت می توانیم توانمندی خود در حیطه درمان را به رخ دنیا بکشیم، اظهار داشت: مشکل دیگر این است که پرداخت گردشگران سلامت هنوز نظام مند نشده است و این در شرایطی است که ما مجوز داریم که ۳ تا ۵ برابر تعرفه عادی دولتی از آنها دریافت نماییم. یک توریست سلامت حتی با احتساب این که سه تا ۵ برابر تعرفه عادی پرداخت می کند اما بازهم به شکل ریالی به ما پرداخت دارد؛ درحالی که بهتر است پرداخت با ارز و به شکل دلاری باشد که بر درآمدهای ما تاثیر مثبتی خواهد داشت. خوشبختانه حساب های ما شفاف است و با قوانین موجود کار خودرا انجام می دهیم و پرداخت بیمار به حساب خود بیمارستان می آید.
دکتر یاوری در کنار دستیاران پزشکی در حال ویزیت بیماران

1402/10/18
11:14:12
5.0 / 5
292
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۴

پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

سلامت باشی سلامت باشی
salamatbashi.ir - مالکیت معنوی سایت سلامت باشی متعلق به مالکین آن می باشد