محققان سوئیسی می گویند؛

قرص های ضدبارداری خطر لخته شدن خون را می افزایند

قرص های ضدبارداری خطر لخته شدن خون را می افزایند

سلامت باشی: زنان و پزشکان مدت هاست می دانند که مصرف قرص های ضدبارداری می تواند خطر لخته شدن خون را افزایش دهد.



به گزارش سلامت باشی به نقل از مهر به نقل از مدیسن نت، حالا یک مطالعه جدید نشان میدهد که این خطر ظرف چند هفته بعد از قطع قرص ضد حاملگی خوراکی ناپدید می شود.
دکتر «مارک بلوندون»، نویسنده مسئول این مطالعه از بیمارستان های دانشگاه ژنو سوئیس، اظهار داشت: «اطمینان بخش است که بدانید مضرات این قرص با قطع مصرف آن به سرعت از بین می رود.»
طبق گزارش پژوهشگران، احتمال لخته شدن خون در بین بانوانی که از داروهای ضد حاملگی خوراکی استفاده می نمایند، کمی بیشتر است. از هر ۱۰۰۰۰ زنی که از قرص های ضد حاملگی حاوی استروژن استفاده می نمایند، حدود ۱۰ نفر گرفتار لخته شدن خون می شوند.
گروه تحقیق در این مطالعه، بر روی داروهای ضد حاملگی هورمونی رایج مانند قرص های ضد بارداری، حلقه های واژینال و چسب های پوستی تمرکز کردند.
این مطالعه شامل نمونه های خون گرفته شده از ۶۶ زن بود که در شش نقطه زمانی مختلف قبل و پس از توقف استفاده از یکی از این داروهای ضد حاملگی تحت نظر بودند. این نتایج با نمونه های خون گرفته شده از ۲۸ زن که از قرص های ضد حاملگی هورمونی استفاده نمی کردند، مقایسه شد.
نمونه های خون از نظر میزان تعدادی از شاخصهای لخته شدن که می توانند بر خطر لخته شدن در فرد تأثیر بگذارند، تحلیل و بررسی شدند.
محققان می گویند: «این نشانگرهای انعقادی طی یک تا دو هفته بعد از توقف مصرف قرص های ضدبارداری به سرعت کاهش یافتند و در هفته دوازدهم، همه نشانگرها مشابه گروه کنترل بودند.»
تیم تحقیق اشاره کرد که ۸۰ درصد کاهش نشانگرهای زیستی در رابطه با لخته شدن خون در دو هفته اول بعد از توقف قرص های ضد حاملگی هورمونی رخ داده است.


منبع:

1402/08/21
08:45:51
5.0 / 5
263
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۵
salamatbashi.ir - مالکیت معنوی سایت سلامت باشی متعلق به مالکین آن می باشد