گزارش سلامت باشی؛

دو تهدید سلامت دانش آموزان در شروع سال تحصیلی

دو تهدید سلامت دانش آموزان در شروع سال تحصیلی

به گزارش سلامت باشی، بررسی ها نشان داده است که وضعیت سلامت جسمانی دانش آموزان به واسطه تغذیه نامناسب و عدم تحرک کافی، بشدت تهدید می شود و این مورد می تواند زنگ خطری برای سلامت جامعه در آینده باشد.


به گزارش سلامت باشی به نقل از مهر، میلیونها دانش آموز کشور شامل دختر و پسر، باردیگر آماده رفتن به مدرسه شده اند تا ۹ ماه تحصیلی را پشت میز و نیمکت های کلاس درس سپری کنند. اما، موضوعی که همواره مورد غفلت مسؤلان و البته بسیاری از والدین است، سلامت دانش آموزان است. متأسفانه در سالهای اخیر و به دنبال تشدید زندگی ماشینی و گرایش به سمت مصرف غذاهای آماده و همچنین، غرق شدن بچه ها در بازی های کامپیوتری و…، شاهد بروز انواع بیماری هایی هستیم که اگر قرار باشد نسبت به کنترل آنها بی تفاوت باشیم؛ در سالهای آینده با بزرگسالانی بیمار در جامعه مواجه خواهیم شد که می تواند زنگ خطری برای نظام سلامت کشور باشد. طبق گزارش های میدانی، اغلب دانش آموزان بدون خوردن صبحانه راهی مدرسه می شوند. شاید همین مورد بس باشد که بدانیم سوءتغذیه چگونه اتفاق می افتد. دانش آموز، کلاس درس را با شکم خالی شروع می کند و در نخستین فرصت که زنگ تفریح باشد، از خوراکی هایی استفاده می نماید که احتمال خیلی زیاد از نوع خوراکی های ناسالم هستند. مثل چیپس و پفک و…، و بعضی از دانش آموزان هم شیر و کیک می خورند و دسته ای دیگر سراغ بوفه مدرسه می روند و هر آن چه باشد را تهیه می کنند. میان وعده سالم بخوریم غزاله اسلامیان متخصص تغذیه و رژیم درمانی، اظهار داشت: بهتر است میان وعده های سالم غذایی را والدین و بزرگ ترها در اختیار کودکان قرار دهند، مغز دانه ها مثل بادام، گردو یا فندق می تواند گزینه مناسبی باشد. وی ضمن اشاره به این که شیر بعنوان منبع غذایی غنی پروتئین و کلسیم هم گزینه مناسبی بعنوان میان وعده است، افزود: برای کودکانی که تحمل لاکتوز را ندارند سفارش می شود از شیرهای بدون لاکتوز استفاده گردد. این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با اعلان اینکه خیلی از کودکان به غذاهای صنعتی مثل شکلات، ویفر، کیک و بیسکویت علاقه دارند، اشاره کرد: این منابع غذایی حاوی قند ساده هستند و بهتر است کودکان کمتر از این مواد غذایی استفاده کنند، نباید این غذاهای ناسالم تبدیل به الگوی غذایی کودکان شود و هیچگاه این مواد غذایی جایگزین وعده غذایی اصلی نشود. وی تصریح کرد: نان و پنیر و خرما، نان و پنیر و گردو و انواع املت ها و یا تخم مرغ می تواند انتخابهای مناسبی برای مصرف باشد. در همین حال، احمد اسمعیل زاده مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت تصریح کرد: بهترین خوراکی هایی که می تواند بعنوان میان وعده برای زنگ های تفریح در برنامه غذایی دانش آموزان قرار گیرد؛ انجیر خشک، توت خشک، نخودچی، کشمش، برنجک و شاه دانه، ذرت بو داده کم نمک، برگه زردآلو و انواع میوه ها نظیر سیب، پرتقال، نارنگی، هلو، لیمو شیرین و موز و ساندویچ هایی مانند نان و پنیر و سبزی، انواع کوکو و کتلت، نان و حلوا شکری، نان و پنیر و خرما یا کره بادام زمینی بدون شکر و نمک با کمی مربا یا عسل و بیسکویت های سبوس دار هستند. وی با انتقاد از نگاه نادرست برخی والدین در تهیه خوراکی های ناسالم برای میان وعده دانش آموز، اظهار داشت: یکی از الگوهای نادرست تغذیه ای اینست که والدین آبمیوه های صنعتی برای فرزندان خود بعنوان میان وعده می گذارند. این نوشیدنی ها حاوی شکر زیادی هستند و یکی از علل اضافه وزن و چاقی دانش آموزان در تمام دنیا مصرف زیاد آبمیوه های صنعتی است. اسمعیل زاده به والدین سفارش کرد به جای این آبمیوه ها و نوشابه ها دانش آموزان را تشویق به مصرف شیرهای پاکتی کنند که بهترین نوشیدنی برای سلامت و رشد آنان به حساب می آید. فقر حرکتی بیداد می کند اغلب دانش آموزان از سرویس مدرسه استفاده می نمایند و برخی دانش آموزان با وسیله نقلیه پدر یا مادر به مدرسه می آیند. همه این موارد می تواند به ما اخطار بدهد که تحرک بچه ها مثل دهه های قبل نیست. زیرا، خانه ها هم مثل قدیم نیست و بهترین تفریح بچه در بازگشت از مدرسه، بازی های کامپیوتری است که با عارضه های گوناگونی همراه می باشد. احمد مؤذن زاده رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران، با عنوان این مطلب که پاندمی کرونا سبب شد میزان بروز اختلالات اسکلتی عضلانی در جامعه جوان و نوجوان ما ۳۰ درصد افزایش پیدا کند، اظهار داشت: استفاده از تلفن همراه و لب تاب بشدت درحال افزایش است که متأسفانه با عارضه های مخرب مثل مشکلات دیسکی همراه می باشد. وی ادامه داد: مشکلات در ناحیه مُهره های گردنی بر اثر استفاده طولانی مدت از تلفن همراه، رو به افزایش است که باید در این حوزه به عرضه برنامه های آموزشی برای جامعه بپردازیم. رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران تصریح کرد: خم نگه داشتن گردن در دراز مدت، فرد را مستعد دیسک گردن می کند. بنابراین، باید آموزش ها را از کودکی آغاز نماییم. پرهام پارسانژاد نایب رییس انجمن فیزیوتراپی ایران هم اظهار داشت: متأسفانه جای خالی آموزش نکات اسکلتی عضلانی برای دانش آموزان خالی است، در حالیکه شاهد افزایش صدمه هایی از این جنس هستیم. دو تهدید سلامت دانش آموزان بنظر می رسد سلامت دانش آموزان بشدت تهدید می شود و اگر نخواهیم اقدام عاجل و برنامه ای جامع برای اصلاح برنامه غذایی و تحرک بچه ها نداشته باشیم، در آینده با افراد بزرگسالی مواجه خواهیم شد که انواع بیماری ها را با خود دارند و همین مبحث می تواند بر هزینه های نظام سلامت کشور بیافزاید. چاقی و کم تحرکی، زمینه ساز انواع بیماری های خطرناک هستند که باید جدی گرفته شود.


منبع:

1402/07/03
08:05:26
5.0 / 5
275
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
لینک دوستان سلامت باشی
salamatbashi.ir - مالکیت معنوی سایت سلامت باشی متعلق به مالکین آن می باشد