رئیس دانشكده علوم تغذیه دانشگاه علوم پزشكی تهران عنوان كرد؛

تغذیه سالمندان چگونه باید باشد

تغذیه سالمندان چگونه باید باشد

به گزارش سلامت باشی، رئیس دانشکده علوم تغذیه و رژیم شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در مورد تغذیه سالمندان، توضیحاتی عرضه داد.


به گزارش سلامت باشی به نقل از مهر، محمدجواد حسین زاده، با عنوان این مطلب که بحث سالمندی هم اکنون یکی از موضوعات روز است و در آینده نزدیک درصد زیادی از جمعیت ایران به سمت سالمندی پیش می روند، اظهار داشت: آن چیزی که در دوران سالمندی اتفاق خواهد افتاد حاصل اینست که فرد از دوران کودکی، نوجوانی و در دوره ی بزرگسالی چه نوع سبک زندگی و تغذیه ای را دنبال کرده است. به عبارت ساده تر زمانی که ما از سلامت افراد جامعه و سالمندانی که کیفیت زندگی خوبی دارند، صحبت می نماییم به این نتیجه می رسیم که فرد در دوران نوجوانی، جوانی و بزرگسالی چه اصولی را بعنوان رژیم غذایی غالب رعایت کرده است به این علت که با افزایش سن بروز برخی از بیماری ها افزایش می یابد. ابتلاء به برخی از بیماری ها اجتناب ناپذیر است، ولی با رعایت اصول بهداشتی و پایبندی به تغذیه سالم میتوان بروز بیماری و عواقب ناشی از آنرا به تعویق انداخت. وی ادامه داد: در تغذیه سالمندان رعایت بعضی اصول ضروری می باشد. بر این اساس باید برنامه ریزی اصول تغذیه ای بشکلی باشد که هم برای کسانی که الان در دوران سالمندی هستند و هم برای کسانی که در سالهای آینده به سالمندی می رسند و حتی کسانی که تازه متولد شده اند یا در دوران نوجوانی و جوانی به سر می برند سفارش های مناسب را در نظر بگیریم. حسین زاده اظهار داشت: در واقع برنامه ریزی باید به صورتی باشد که فرد با رعایت اصول اساسی تغذیه ای وقتی به سن سالمندی می رسد سلامتش حفظ شده باشد. وی با طرح این سوال که آیا افراد سالمند به کالری کمتری نیاز دارند، عنوان کرد: با افزایش سن تغییراتی در ترکیب بدن رخ می دهد به صورت مثال اگر فردی را ۱۰ سال پیش از سن سالمندی در نظر بگیریم با زمانی که وارد سن سالمندی شده است میزان درصد چربی بدن آن فرد بیشتر می شود. ازاین رو با افزایش درصد چربی بدن میزان احتیاج به کالری یا انرژی دریافتی کمتر خواهد شد. حسین زاده افزود: با توجه به این که اغلب افراد سالمند ورزش یا فعالیت بدنی مؤثر ندارند، این تغییر احتیاج به کالری بیشتر احساس می شود. در نتیجه در یک فرد پیش از بروز سالمندی در مقایسه با زمانی که وارد دوران سالمندی می شود میزان احتیاج به کالری در همان فرد کمتر خواهد بود. در جوامع مختلف به واسطه مشکلات اقتصادی، فرهنگی و توانایی افراد برای دریافت مواد غذایی باکیفیت مناسب وضعیت تغذیه سالمندان تحت تاثیر قرار می گیرد. وی ادامه داد: مشکلات دیگری از قبیل افسردگی و جدا شدن افراد بازنشسته از محیط کار و فرایندهای اجتماعی عواملی محسوب می شوند که به صورت مؤثر بر دریافت مواد غذایی افراد سالمند اثر می گذارند. در این شرایط مساله ای که پیش می آید سوءتغذیه افراد سالمند نسبت به مواد پروتئینی و ریز مغذی ها است که برای برخی از این افراد می تواند مشکل ساز شود. ازاین رو کیفیت پروتئین دریافتی، میزان انرژی یا کالری که باید برای این افراد در نظر گرفته شود، میزان اشتها و تمایل به سفره غذایی و همینطور سبد غذایی افراد سالمند عواملی هستند که در سیستم بهداشتی و درمانی کشور باید به آنها توجه ویژه ای شود. رئیس دانشکده علوم تغذیه و رژیم شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در پاسخ به این سؤال که بهترین رژیم غذایی برای افراد بالای ۶۰ سال چیست، اظهار داشت: افراد در دوران سالمندی با عنایت به افزایش سن با بروز برخی بیماری های اجتناب ناپذیر مواجه می شوند. در بانوان بخصوص با تغییرات هورمونی بروز بعضی بیماری ها همچون پوکی استخوان افزایش می یابد. بنابراین باید در دوران نوجوانی، جوانی و بزرگسالی رژیم غذایی سرشار از کلسیم باشد تا ساختار استخوانی مناسبی برای آنها به وجود بیاید، تا در سن سالمندی بروز شکستگی های استخوانی و مشکلات ناشی از آن یا پوکی استخوان کاهش پیدا کند. سفارش می شود افراد پیش از رسیدن سن سالمندی اقدامات پیشگیرانه لازم را مدنظر قرار دهند. وی ادامه داد: با توجه به این که در سالمندی امکان بروز انواع بیماری ها همچون دیابت، بیماری های قلبی و عروقی بیشتر می شود، بهتر است عادات غذایی آنها مدیریت شود تا به سمت رژیم غذایی سالم پیش روند. حسین زاده افزود: به صورت کلی رژیم غذایی مناسب سالمندان باید تحت نظر متخصصین تغذیه و حاوی همه مواد غذایی بخصوص میوه و سبزیجات در وعده های مختلف و میان وعده باشد. البته با توجه به این که برخی سالمندان در این دوره گرفتار کاهش اشتها، مشکلات دندانی، عدم دریافت فیبر کافی به سبب ناتوانی در جویدن میوه و سبزیجات و حذف انتخابی برخی از آنها، به این دلیل زمینه ی سوءتغذیه و مشکلات ناشی از عدم دریافت فیبر کافی بیشتر دیده می شود. وی ادامه داد: همینطور تاکید می شود عوامل زمینه ساز عادات غذایی ناسالم برای افرادی که ریسک بیماری های قلبی بالاتری دارند با تغییر در سبک زندگی و اصلاح الگوی غذایی آنان ایجاد شود. ازاین رو سفارش می شود در دوران سالمندی با عنایت به بالا رفتن خطر بیماری ها میزان کلسیم دریافتی از راه لبنیات کم چرب (شیر، پنیرکم نمک و پروسس نشده، ماست) جبران شده و دریافت پروتئین ها که الزاماً گوشت قرمز نیست و سفارش به مصرف گوشت سفید و ماهی و دریافت امگا ۳ در مواد غذایی که حاوی امگا ۳ هستند (مانند مصرف ۳ عدد مغز گردو در خلال روز) و جایگزین شدن روغن های نباتی جامد و روغن حیوانی به وسیله روغن های مفید همچون روغن زیتون و کاهش مصرف چربی های اشباع و عدم مصرف روغن های با ترانس بالا و دریافت حداقل ۵ سهم میوه و سبزیجات در روز سفارش می شود.


منبع:

1402/02/22
20:52:01
5.0 / 5
285
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۲
لینک دوستان سلامت باشی
salamatbashi.ir - مالکیت معنوی سایت سلامت باشی متعلق به مالکین آن می باشد