سلامت باشی SalamatBashi.ir

هشدار وزارت بهداشت درباره ی سزارین های تقویمی ۰۲ ۰۲ ۰۲

هشدار وزارت بهداشت درباره ی سزارین های تقویمی ۰۲ ۰۲ ۰۲

به گزارش سلامت باشی، مدیرکل مرکز نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت ضمن هشدار نسبت به عوارض و خطرات احتمالی تولدهای مناسبتی و تقویمی برای مادر و نوزاد، اظهار داشت: انجام تولدهای تقویمی اقدامی غیر اخلاقی و غیر قانونی می باشد.



دکتر سلمان حیدری در گفت و گو با ایسنا، درباره ی اولتیماتوم وزارت بهداشت به بیمارستان ها برای سزارین تقویمی در تاریخ «۰۲.۰۲.۰۲»، اظهار داشت: از آنجا که در سزارین های تقویمی، زایمان بصورت غیرطبیعی انجام شده و مساله ای است که سلامتی نوزاد و حتی گاهی سلامتی مادر را هم به خطر می اندازد و می تواند به سلامت مادر و کودک لطمه بزند و از سویی فرصت کافی برای بلوغ کامل جنین را نمی دهد، اقدامی غیر اخلاقی و غیر قانونی می باشد. از طرفی هم برای انجام این زایمان ها عمدتاً سزارین به انجام می رسد که این اقدام هم بر خلاف برنامه های بهداشتی و درمانی وزارت بهداشت است و چندین خلاف دراین زمینه به انجام می رسد.

وی اضافه کرد: به همین دلیل وزارت بهداشت بصورت مکرر نسبت به این مساله هشدار داده و بخشنامه ای را به معاونت های درمان دانشگاه های علوم پزشکی کشور، ابلاغ کرده است تا حتما از انجام این اقدام جلوگیری نمایند. در نظارت ها هم این مساله مورد بررسی قرار می گیرد و اگر مشاهده نماییم که مرکزی در تاریخ خاصی خارج از حد نرمال زایمان بصورت سزارین انجام داده، حتما تذکر داده می شود و در صورت تکرار، حتما در درجه اعتباربخشی این مراکز تجدید نظر شده و کاهش درجه اعتباربخشی خواهند داشت. بطور معمول یک درجه از درجه اعتباربخشی مراکز متخلف کم می شود که باتوجه به دخل و خرج میلیاردی بیمارستان ها، همین کاهش یک درجه ای ممکنست در ماه یا سال، ضرر چند میلیاردی را برای یک مرکز بسته به میزان دخل و خرجی که دارد، به همراه داشته باشد.

حیدری با اعلان اینکه وزارت بهداشت نظارت بر موضوع تولدهای تقویمی را بصورت جدی پیگیری می کند، اظهار داشت: پس از گذشتن تاریخ تقویمی خاصی که پیش می آید، مانند ۱۴۰۲.۰۲.۰۲، حتما بصورت اعلام نشده از مراکز درمانی مختلف نظارت به عمل می آوریم تا بتوانیم اعمال قانون لازم را انجام دهیم. در عین حال برخورد با پزشکان خاطی در حیطه نظام پزشکی تعریف شده، بطور معمول ما پزشکان متخلف دراین زمینه را هم به سازمان نظام پزشکی ارجاع می دهیم تا در کمیسیون انتظامی نظام پزشکی، برخورد لازم صورت گیرد.

مدیرکل مرکز نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت با اعلان اینکه در سال قبل نیز به سبب تخلف تولد تقویمی به چندین مرکز درمانی تذکر دادیم، درباره ی عوارض احتمالی انجام تولدهای مناسبتی، اظهار داشت: باید توجه کرد که با اهمیت ترین دستگاه حیاتی یک فرد دستگاه تنفسی اش است. برای تکامل و بلوغ کامل دستگاه تنفسی یک نوزاد، جنین باید تا آخرین روزهایی که از نظر علمی در نظر گرفته شده، در رحم مادر باشد تا به بلوغ کامل دستگاه تنفسی برسد. یکی از شایع ترین عوارض تولدهای سریع به سبب انجام زایمان در تاریخی خاص، نارسایی تنفسی است که در این صورت نوزاد بایدبه دستگاه ونتیلاتور وصل شود، اینتوبه شود و... در عین حال از جهاتی مانند کاهش وزن و... نیز عوارضی برای نوزاد دارد. در عین حال زمانی که این عوارض رخ می دهد، ممکنست احتمال مرگ و میر هم بالا رود.

حیدری اشاره کرد: این اقدام برای خود مادر هم می تواند عوارض زیادی داشته باشد. زایمان طبیعی هم به نفع مادر است و هم به نفع نوزاد، اما وقتی به اجبار سزارین انجام می دهند، اولا راحتی زایمان های بعدی را از بین می برد و در عین حال ممکنست به عفونت محل عمل یا عوارض دیگری منجر شود.




1402/01/29
22:05:34
5.0 / 5
344
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
سلامت باشی سلامت باشی
salamatbashi.ir - مالکیت معنوی سایت سلامت باشی متعلق به مالکین آن می باشد