غذاهای فراسودمند را بشناسید

غذاهای فراسودمند را بشناسید

به گزارش سلامت باشی، امروزه غذاهای فراسودمند یا غذاهای عمل گرا بعنوان راهکاری در حفظ سلامت تغذیه ای مطرح شده و تولید آنها روزبه روز افزایش خواهد یافت.



به گزارش سلامت باشی به نقل از ایسنا، امروزه غذاهای فراسودمند یا غذاهای عمل گرا بعنوان راهکاری در حفظ سلامت تغذیه ای مطرح شده و تولید آنها روزبه روز افزایش خواهد یافت. فناوری غذاهای فراسودمند از دهه ۸۰ میلادی درکشور ژاپن عنوان شد و سپس در سایر کشورها گسترش یافت. هدف عمده و اساسی از تولید و ترویج مصرف غذاهای فراسودمند پیشگیری و کنترل بیماری ها بخصوص بیماری های مزمن در رابطه با تغذیه همچون دیابت، بیماری های قلبی عروقی و انواع سرطان ها است که با روند هشداردهنده و رو به گسترش خود هزینه های سنگینی بر کشورها وارد می سازد.

بنابر اعلام دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، در صنعت تولید غذاهای فراسودمند ترکیبات مفید و سودمند برای سلامتی به مواد غذایی افزوده می شود یا مواد مضر برای سلامتی از آنها حذف می شوند یا کاهش می یابند. در نتیجه، محصولی به دست می آید که بعنوان غذای سلامتی بخش در دسترس مصرف کننده قرار می گیرد. غذاهای حاوی چربی های گیاهی به علت کاهش میزان کلسترول خون و محصولات غذایی که با پروبیوتیک ها غنی می شوند، همچون غذاهای فرا سودمند هستند.

پرمصرف ترین ترکیبات به کار رفته در این غذاها عبارتند از پروبیوتیک و پره بیوتیک.

پروبیوتیک ها؛ معمولاً مخلوطی از یک یا چند میکروارگانیسم است که وقتی به یک ماده غذایی افزوده می شوند، می تواند به تحریک رشد میکرب های مفید روده کمک کرده یا باعث کاهش میکروب های بیماری زا در روده شود. در میان محصولات لبنی، افزودن پروبیوتیک ها به ماست معمول تر است، اما باید توجه داشت که انواع ماست کم چرب که با پروبیوتیک ها غنی می شوند، در مقایسه با ماست های پرچرب سالم ترند. ماست پر چرب به علت داشتن چربی حیوانی باعث افزایش کلسترول بد در خون و همینطور اضافه وزن و چاقی می شود.

این ترکیبات توانسته اند علائم عدم تحمل لاکتوز شیر را تخفیف دهند. همینطور با تقویت سطح ایمنی بدن، مقاومت آنرا در مقابل بیماری ها بالا برده، سمی بودن و قدرت جهش زایی ترکیبات دفعی در لوله گوارشی و دستگاه ادراری را می کاهند. یکی از مهم ترین آثار استفاده از این ترکیبات، کاهش قابل توجه کلسترول خون است. به صورتی که دو تا چهار هفته مصرف روزانه محصولات تخمیری لبنی مثل ماست اثر قابل توجهی خواهد داشت.

پره بیوتیک ها؛ هم توده فعال و زنده از میکروب هایی هستند که با حضور در دستگاه گوارش باعث تقویت، رشد یا فعالیت جمعیت میکروبی مفید مقیم روده ها و بخصوص روده بزرگ شده و در نهایت باعث حفظ سلامتی این دستگاه و سایر سیستم های بدن می شوند. آنها هم به صورت مشخص میزان و راندمان جذب مواد معدنی بخصوص کلسیم و منیزیم از لوله گوارش را افزایش داده و خطر چاقی و هم دیابت نوع ۲ را کم می کنند.

کفیر چیزی شبیه دوغ، نوعی نوشیدنی پروبیوتیکی بر پایه شیر تخمیر شده است. این نوشیدنی ماندگاری بالا، طعم و خواص منحصر به فردی دارد. به صورتی که اثرات تقابلی آن با جهش زایی، سرطان زایی و عفونت های ویروسی و قارچی به اثبات رسیده است.

رنگدانه ها؛ ترکیباتی هستند که میوه جات، سبزیجات و حتی گوشت رنگ خویش را مدیون آنها هستند. بتاکاروتن که در هویج و کدوحلوایی یافت می شود و لیکوپن که در گوجه فرنگی به وفور وجود دارد دو رنگدانه بسیار مهم هستند که از آنها در تولید برخی نوشیدنی ها و حتی شیر هم استفاده می شود. حتی به منظور غنی سازی برخی تنقلات کودکان مثل اسنک و چیپس هم مصرف می شوند. این رنگدانه ها آنتی اکسیدان های قوی هستند؛ به صورتی که اثر حفاظتی لیکوپن (رنگدانه قرمز گوجه فرنگی) بر سلامت پروستات به اثبات رسیده است.

اسیدهای چرب غیراشباع؛ این چربی ها عموما ساختار چربی های گیاهی و جانوران آبزی را می سازند. دمای ذوب این نوع چربی ها پایین تر از نوع اشباع بوده و بیشتر با سلامت عروق و بخصوص عروق کرونری همراهی می کنند. مشهورترین این چربی ها از نوع امگا۳ و امگا۶ است. برخی چربی ها مثل روغن زیتون، روغن هسته انگور و روغن موجود در ماهی آزاد و تُن، سرشار از این اسیدهای چرب اند. این ترکیبات در کل خطر بروز بیماری های قلبی عروقی را کاسته و مصرف همیشگی شان در سلامت عروق کرونری نقش به سزایی داشته و در حفظ طراوت و قدرت ذهنی و بینایی هم حایز اهمیت هستند.

فیبرهای گیاهی؛ در واقع کربوهیدرات های دیواره سلولی گیاهان هستند. برخی فیبرها محلول و برخی دیگر نامحلول اند. از فیبرهای محلول میتوان به سبوس گندم و ذرت و پوست میوه جات اشاره نمود. این ترکیبات با تقویت سلامت دستگاه گوارش از خطر رخداد برخی بدخیمی های این دستگاه همچون سرطان های کولورکتال می کاهند. نوع نامحلول فیبر در حبوبات و مرکبات یافت می شوند که می توانند در کاهش بروز بیماری های قلبی عروقی و برخی سرطان ها مؤثر باشند. امروزه از این مواد برای غنی سازی انواع نان، بیسکوییت و ماکارونی استفاده می شود.

موادمعدنی و ویتامین ها؛ مهم ترین مواد معدنی مطرح در غذاهای فراسودمند کلسیم، منیزیم و پتاسیم هستند. امروزه لبنیات کم چرب، غذاهای آماده، نوشیدنی ها و تخم مرغ غنی شده بعنوان زمینه ای برای مصرف این املاح کاربرد دارند. این عوامل در جلوگیری از پوکی استخوان و حفظ عملکرد طبیعی سیستم عضلانی اسکلتی نقش عمده ای ایفا می کنند. مهم ترین ویتامین های افزودنی در صنایع غذایی عبارتند از ویتامین های گروه B و ویتامین C. امروزه افزودن این ویتامین ها تحت عنوان غنی سازی در آب میوه ها، صنایع آرد، ماکارونی و لبنیات مطرح می شود.




منبع:

1401/09/08
14:52:13
5.0 / 5
275
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
salamatbashi.ir - مالکیت معنوی سایت سلامت باشی متعلق به مالکین آن می باشد