تعیین مبتلا شدن به دیابت با نوع خواب

تعیین مبتلا شدن به دیابت با نوع خواب

به گزارش سلامت باشی، خراسان رضوی این که شما سحرخیز هستید و یا شب زنده دار، بر خطر مبتلا شدن شما به دیابت نوع ۲ و بیماری قلبی تأثیر می گذارد.



به نقل از هلث کسانی که دیر می خوابند و تا دیر وقت فعال می باشند، نسبت به آن هایی که زود از خواب بیدار می شوند، بیشتر در معرض مبتلا شدن به دیابت نوع ۲ و بیماری قلبی قرار دارند.

کرونوتایپ(تیپ شخصیت زمانی) فرد بر برخی از بیماریها مانند سندرم متابولیک(شرایطی که خطر مبتلا شدن به دیابت نوع ۲، بیماریهای قلبی عروقی و سکته را افزایش می دهد) تأثیر می گذارد. کرونوتایپ به ریتم های شبانه روزی مربوط می شود و تمایل طبیعی بدن به خواب یا هوشیاری در یک دوره ۲۴ ساعته است.

کرونوتایپ های سحرخیز، کسانی هستند که ترجیح می دهند بامداد زود بیدار شوند و فعالیت خویش را انجام دهند؛ در صورتیکه کرونوتایپ های شب زنده دار افرادی هستند که تا دیروقت بیدار می مانند و تا اواخر روز فعال می باشند.

نتایج تحقیقی نشان میدهد که متابولیسم بدن و منبع انرژی ترجیحی ما تحت تأثیر چرخه خواب و بیداری است. بدن ما از چربی بعنوان سوخت استفاده می نماید اما بازده تبدیل چربی به انرژی در کرونوتایپ های شب زنده دار کمتر است.

تجمع چربی کرونوتایپ های شب زنده دار را در معرض خطر بیشتر بیماریهای قلبی عروقی و دیابت نوع ۲ قرار می دهد. کسانی که در ساعات پایانی روز فعال می مانند، حتی حین ورزش هم چربی کمتری می سوزانند؛ در صورتیکه افراد سحرخیز تمایل به مصرف چربی بیشتری برای انرژی در هنگام استراحت یا فعالیت بدنی دارند.

برای این مطالعه شرکت کنندگان بر مبنای کرونوتایپ خود به ۲ گروه تقسیم شدند و ترکیب بدن آن ها(درصد چربی، ماهیچه و استخوان)، توده بدن و حساسیت به انسولین برای متابولیسم کربوهیدرات و چربی مورد بررسی قرار گرفت.

شرکت کنندگان یک رژیم غذایی استاندارد را دنبال کردند و طی شب چیزی مصرف نکردند و الگوهای فعالیت آنان در طول روز به مدت یک هفته مورد پیگیری قرار|گرفت. آنان همینطور ۲ جلسه ۱۵ دقیقه ای ورزش با شدت متوسط و زیاد انجام دادند.

نتایج نشان داد کسانی که تا دیروقت بیدار هستند، حین ورزش و استراحت نسبت به افراد سحرخیز چربی کمتری برای انرژی می سوزاندند. همینطور آنها به انسولین مقاوم بودند؛ به این معنا که بدن آنها به گلوکز خون واکنش خوبی نشان نمی داد.

بنابراین بدن آنها به گلوکز بیشتری نیاز دارد و کربوهیدرات ها را به چربی ها بعنوان منبع انرژی ترجیح می دهند؛ ازاین رو این افراد در معرض خطر مبتلا شدن به دیابت و چاقی قرار می گیرند.

پروفسور استیون مالین، محقق ارشد این تحقیق، اظهار داشت: تفاوت در متابولیسم چربی بین سحرخیزان و شب زنده داران نشان میدهد ریتم شبانه روزی بدن ما(چرخه بیداری/خواب) می تواند بر روش استفاده بدن از انسولین تأثیر بگذارد.

توانایی حساس یا اختلال در پاسخ به هورمون انسولین نتایج عمده ای برای سلامتی ما دارد.

این مشاهدات درک ما را از این که چگونه ریتم های شبانه روزی بدن بر سلامت ما تأثیر می گذارد، می افزاید.

از آنجا که بنظر می رسد کرونوتایپ بر متابولیسم و عملکرد هورمونی ما تأثیر می گذارد، پیشنهاد می نماییم کرونوتایپ می تواند بعنوان عاملی برای پیشبینی خطر بیماری فرد مورد استفاده قرار گیرد.

ما همینطور دریافتیم که افراد سحرخیز از نظر بدنی فعال تر هستند و سطح آمادگی جسمانی بالاتری نسبت به افراد شب زنده دار دارند که در طول روز بی تحرک تر هستند. البته تحقیقات بیشتری جهت بررسی ارتباط بین کرونوتایپ، ورزش و سازگاری متابولیک مورد نیاز است تا مشخص شود آیا ورزش کردن زودتر در روز فواید سلامتی بیشتری دارد یا خیر.

نتایج این تحقیق در مجله Experimental Physiology انتشار یافته است.





منبع:

1401/08/14
14:24:55
5.0 / 5
376
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
salamatbashi.ir - مالکیت معنوی سایت سلامت باشی متعلق به مالکین آن می باشد