سلامت باشی SalamatBashi.ir
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی مطرح كرد؛

تأثیر ریزگردها و آلودگی هوا بر عملکرد پوست

تأثیر ریزگردها و آلودگی هوا بر عملکرد پوست

به گزارش سلامت باشی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، اظهار داشت: به لحاظ عملکردی ریزگردها، آلودگی هوا و غلظت بالای آلایندها تاثیراتی بر عملکرد طبیعی پوست دارند.



به گزارش سلامت باشی به نقل از مهر، رضا رباطی، ضمن اشاره به این که ریزگردها و گرد و غباری که سبب آلودگی هوا شده، اثرات مخربی بر پوست دارند، اظهار نمود: آلاینده های محیطی خصوصاً در زمان تشدید آلودگی می توانند بر سلامت پوست اثرگذار باشد.
وی با اعلان اینکه پوست خارجی ترین ارگان بدن است که وسعت قابل توجهی هم دارد اضافه کرد: میزان مواجه پوست با آلاینده ای محیطی خصوصاً در دراز مدت می تواند از نظر سلامت پوست زیانبار باشد.
رباطی با تکیه بر این که به لحاظ عملکردی آلودگی هوا و غلظت آلاینده ها تأثیراتی بر عملکرد طبیعی پوست دارند، اخطار داد: افت عملکرد حفاظتی پوست و افزایش نفوذ پذیری یکی از مهم ترین اثرات ریزگردها و آلودگی هواست.
وی افزود: اختلال در عملکرد حفاظتی پوست می تواند طیف وسیعی از بیماری ها را ایجاد و یا بیماری های زمینه ای پوستی را تشدید کند.
رباطی با اعلان اینکه انواع حساسیت های پوستی یا ضایعات اگزمایی از شایع ترین بیماری های پوستی ناشی از آلودگی هوا و ریزگردها است، افزود: ضایعات اگزمایی در افرادی که زمینه ابتلاء به این بیماری را دارند در زمان بروز آلودگی هوا تشدید می شود.
به گفته استاد پوست و مو، تشدید یا عود و حتی بروز بیماری های پوستی در زمان آلودگی هوا می تواند گروههای حساس، خصوصاً کودکان را بیشتر تهدید کند.
خشکی شدید پوست، خارش و قرمزی بخشی از نمای بالینی حساسیت های پوستی در اثر آلودگی هوا و ریزگردها است که عضو هیئت علمی دانشگاه به آن اشاره نمود.
رباطی سفارش کرد: در روزهایی که غلظت آلاینده ها و ریزگردها بالاست از تردد طولانی در فضای باز و آلوده خودداری کنید چون که مدت زمان مواجه و غلظت آلاینده ها در بروز ضایعات پوستی اثر دارد.
وی افزود: اگر درصورتیکه برای مدت طولانی در معرض آلاینده های محیطی و ریزگردها قرار گرفتید با شست و شوی پوست تراکم آلودگی را در سطح پوست کاهش دهید.
استفاده از ترکیبات حفاظتی پوست سفارش دیگر این عضو هیئت علمی دانشگاه برای کاهش آثار مخرب آلودگی های محیطی است.
وی اضافه کرد: ضدآفتاب ها و مرطوب کننده ها می توانند در پیشگیری از بروز و عود ضایعات پوستی در مقابل آلودگی هوا کمک کننده باشد.
رباطی با اعلان اینکه آلودگی هوا و ریزگردها تنها بر سیستم تنفسی اثر ندارند و می توانند سایر مشکلات پوستی هم ایجاد کنند، افزود: حتی این آلاینده ها می توانند در تشدید یا بروز عفونت های پوستی، ریزش مو، آکنه اثرگذار باشد ازاین رو باید تا جایی که امکان دارد در روزهایی که غلظت آلاینده ها بالاست از تردد غیرضروری اجتناب کنید.
وی، استفاده از شوینده های مناسب و ملایم، ضدآفتاب و مرطوب کننده در روزهایی که هوا آلوده است را مورد تاکید قرار داد و اضافه کرد: بمحض مشاهده ضایعات پوستی به پزشک متخصص پوست و مو رجوع کنید.



منبع:

1401/04/14
10:06:59
5.0 / 5
585
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۴
سلامت باشی سلامت باشی
salamatbashi.ir - مالکیت معنوی سایت سلامت باشی متعلق به مالکین آن می باشد