مشکلات رفتاری یادگیری مجازی برای کدام کودکان چالشی تر است؟

مشکلات رفتاری یادگیری مجازی برای کدام کودکان چالشی تر است؟

خراسان رضوی زندگی افراد طی شیوع بیماری همه گیر کرونا تغییر نمود و میلیونها کودک بیشتر از یک سال در مدرسه های مجازی حضور بهم رساندند. نتایج تحقیقات جدید نشان داده است تغییر از یادگیری سنتی به یادگیری از راه دور امکان دارد منجر به عواقب منفی برای کودکان کوچکتر شود چونکه نتایج نشان داد کودکان دبستانی که در یادگیری از راه دور شرکت کرده بودند، مشکلات رفتاری، یادگیری و خواب بیشتری را تجربه کردند.



به نقل از ارث، محققان حدود ۳۰۰ والدین را با فرزندانی از مهد کودک تا کلاس پنجم بین فوریه تا مارس ۲۰۲۱ مورد بررسی قرار دادند.

دکتر کیمبرلی لویت، محقق اصلی این مطالعه در دانشگاه میشیگان، اظهار نمود: در ایام اولیه انتشار ویروس و عدم آگاهی از آن سعی کردیم بهترین تصمیمات اتخاذ شود.

در ایالات متحده بیشتر از ۵۵ میلیون دانش آموز تحت تأثیر تغییر رویه مدارس در بهار ۲۰۲۰ قرار گرفتند که آموزش خیلی از آنان در آن سال کاملا از راه دور بود. این مطالعه یکی از معدود مطالعاتی است که بهزیستی خانواده را مورد بررسی قرار داده و چندین حوزه در ارتباط با سلامت همچون مشکلات رفتاری، تجربیات مدرسه، چالش های خواب، نابرابری های بالقوه و استرس والدین را با یکدیگر مقایسه کرده است.

کودکانی که در مدارس دور افتاده بودند، علایم بیش فعالی و مشکلات بیشتری را در میان همسالان نشان دادند و این احیانا نتیجه تغییر سریع تقاضاها و انتظارات، تطبیق با تعاملات از راه صفحه نمایش و حضور در خانه با خروجی های کمتر است.

دکتر لویت اظهار داشت: به صورت کلی هر گونه تغییر ناگهانی در روال ها می تواند سبب بروز استرس و اختلالات عاطفی در کودکان شود.

به احتمال زیاد شرکت کنندگان در مدرسه مجازی انگیزه کمتر تحصیلی یا مشارکت اجتماعی دارند و در انجام تکالیف مدرسه هم سرپیچی و مقاومت از خود نشان می دهند.

دکتر لویت اظهار داشت: به نظر می آید فراگیرندگان از راه دور کمتر در مورد یادگیری هیجان دارند. ما می دانیم که اشتیاق و مشارکت کودکان در مدرسه به پیشبینی چگونگی کنار آمدن آنها با چالش های تحصیلی کمک می نماید.

والدین دانش آموزانی که یادگیری از راه دور را تجربه کرده بودند، گزارش های کمتری در خصوص این موضوعات می دهند که معلم فرزندشان را خوب می شناسد، کودکشان همکلاسی های خویش را خوب می شناسد یا انگیزه دارد که بامداد ها برای مدرسه آماده شود و فرصت کافی برای معاشرت دارد و یا این که بهترین دوست را داشته باشد. یادگیری از راه دور روی احساسات اجتماعی، هویت و استقلال و روابط دوستی افراد تأثیر بسیاری داشته است.

نتایج بررسی نشان داد در این زمان کودکان دیرتر به خواب می رفتند و بیشتر با والدین می خوابیدند. یک سوم والدین گفتند که فرزندشان بیشتر طول می کشد تا بخوابد؛ حدود یک هفتم گزارش کردند که کودکان در شب بیدار می شوند و بیشتر از یک پنجم شان گفتند که فرزندشان کابوس های بیشتری می بیند که این مورد احیانا به علت اضطراب و استرس بیشتر، افزایش زمان استفاده از نمایشگر و قرار گرفتن در معرض افزایش درگیری های خانوادگی است.

ما می دانیم که خواب نامناسب و ضعیف می تواند بر همه زمینه های سلامتی همچون خلق وخوی، رفتار و رشد جسمی و همینطور عملکرد تحصیلی تأثیر بگذارد. محققان در نظر گرفتند چگونه خانواده هایی با سختی ها و عوامل استرس زا مانند ناامنی غذا یا مسکن امکان دارد بار بیشتری از استرس را تجربه کرده باشند.

این مطالعه به صورت شگفت انگیزی نشان داد ارتباط بین یادگیری از راه دور و مشکلات رفتاری برای کودکان بدون مشکلات مادی چالش برانگیزتر است. کودکان با مشکلات مادی به صورت کلی چالش های رفتاری بیشتری نشان دادند. امکان دارد والدین تفاوت قابل ذتوجهی در محیط خانه در یادگیری از راه دور تشخیص نداده باشند اما ما به مطالعات بیشتری نیاز داریم تا درک نماییم که چگونه بهتر از این خانواده ها حمایت نماییم.

به طور کلی بیشتر از دوپنجم والدین علایم افسردگی کودکان شان را در این زمان اعلام نمودند. خیلی از والدین در نمونه تحقیقاتی مذکور مشکلات مادی مانند فقر، از دست دادن شغل و ناامنی غذایی و درگیری والدین و کودک را گزارش کردند.

متاسفانه بعضی از کودکان هنوز با چالش های رفتاری مقابله می کنند. با این وجود محققان امیدوارند که یافته های آنها اهمیت مدارس را برای دریافت منابع مورد نیاز جهت کمک به کودکان در درمان این اثرات همه گیر نشان دهد.





منبع:

1401/03/29
12:52:54
5.0 / 5
66
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
salamatbashi.ir - مالکیت معنوی سایت سلامت باشی متعلق به مالکین آن می باشد