سلامت باشی SalamatBashi.ir
عین اللهی در جلسه علنی:

اولویت ما توجه به مناطق محروم و تقویت دسترسی به خدمات سلامت است

اولویت ما توجه به مناطق محروم و تقویت دسترسی به خدمات سلامت است

به گزارش سلامت باشی وزیر بهداشت و درمان اظهار داشت: اولویت ما در وزارت بهداشت و درمان توجه به مناطق محروم و بهبود دسترسی مردم به خدمات سلامت است و این مساله را پیگیری خواهیم کرد.



به گزارش سلامت باشی به نقل از مهر، بهرام عین اللهی در جلسه علنی امروز (سه شنبه ۲۳ فروردین ماه) مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال محمد مولوی در خصوص عدم توزیع مناسب پزشک در مناطق مختلف کشور گفت: در وهله اول باید بگویم که بنده تا حالا ۴۱ سفر استانی داشتم و از خیلی از حوزه های انتخابیه نمایندگان مجلس شورای اسلامی بازدید کردم.
وی بیان کرد: اولویت وزارت بهداشت و درمان، توجه به مناطق محروم و ارتقای عدالت در دسترسی به خدمات سلامت است، ۶۰ درصد نیروهای پزشک عمومی و دندانپزشک به مناطق محروم تخصیص داده شده و هم اکنون ۵۲ هزار دانشجوی پزشکی در دانشکده ها درحال تحصیل هستند که بعد از فارغ التحصیل شدن، به تعداد مذکور اضافه خواهند شد.
وزیر بهداشت و درمان درباره اقدامات انجام شده برای مقابله با کرونا اظهار داشت: همه ما به یاد داریم که در ابتدای دولت سیزدهم با شیوع و همه گیری کرونا مواجه بودیم و میزان فوت شدگان در روز به ۷۰۰ نفر افزایش پیدا کرده بود، مردم در قرنطینه بودند و با کمبود شدید واکسن مواجه بودیم.
عین اللهی متذکر شد: با تلاش وزارت بهداشت و درمان و همراهی مردم، موفقیت های ویژه ای برای مقابله با بیماری کرونا صورت گرفت و ایران بعنوان ۱۰ کشور اول مبارزه با کرونا در سطح جهان شناخته می شود.
وی اظهار داشت: مردم امسال در روزهای نوروز در سطح گسترده ای مسافرت های خودرا انجام دادند و کسب وکارها و کارهای اقتصادی هم به خوبی انجام شد، مدارس پس از دو سال بازگشایی شد، این در شرایطی است که در خیلی از کشورهای اروپایی، شیوع اومیکرون روزانه ۲۰۰۰ فوتی به همراه دارد.
وزیر بهداشت و درمان تاکید کرد: وظیفه بنده تامین سلامت مردم است و همانطور که در زمان شیوع ویروس کرونا نشان دادیم که برای سلامت مردم احترام قائل هستیم، همچنان این مسیر را دنبال خواهیم کرد.
عین اللهی اظهار داشت: برای تامین سلامت مردم، نهادها و سازمان های مختلفی باید همکاری کنند و دخیل باشند. تخصیص بودجه هم در این عرصه اهمیت زیادی دارد چونکه ما مشکلات زیادی در تامین تجهیزات، مسائل عمرانی و نیروی انسانی داریم که باید این مشکلات مرتفع شود.
وی بیان کرد: ما درحال پیگیری طرح عدالت و تعالی سیستم سلامت هستیم. توزیع متوازن نیروی انسانی از نکات مهمی است و ما مطابق با قوانین مجلس وضعیت نیروهای انسانی متعهد به خدمت را مشخص می نماییم و نیروهایی که تعهد ندارند و در استانها مشغول به کار هستند را جزو این توزیع نیروی انسانی قرار نمی دهیم.
وزیر بهداشت و درمان اشاره کرد: در ماده ۲۷ قانون جوانی جمعیت آمده است که زنان متخصص باید در محل زندگی خود فعالیت کنند، ظلم بزرگی به مناطق محروم بوده که نیاز به متخصص دارد که متأسفانه این قانون در صحن مجلس مصوب نشده و به آن کمیسیون خاص تفویض اختیار شده است و موجب می شود ما بیش از دو هزار نفر از نیروهای متخصص خانم را از دست دهیم. البته مجبور شدیم آنرا به ستاد ملی کرونا دهیم تا مصوب کند، در غیر این صورت خیلی از مناطق محروم با نبود متخصص زنان مواجه می شدند. بدین سبب از نمایندگان مجلس درخواست می کنم در قوانین به ما کمک کنند.
تا اختتام امسال همه مردم را تحت پوشش بیمه قرار می دهیم
عین اللهی بیان کرد: اکنون قانونی تحت عنوان قانون عدالت در سلامت وجود دارد که مهم می باشد. مسئله مهم دیگر بیمه است چونکه ما پس از گذشت ۴۲ سال هنوز نتوانسته ایم مردم را بطور کامل بیمه نماییم تا جایی که حدود ۶ میلیون نفر از مردم بیمه نیستند و این ظلم است، هر چند قول می دهیم تا اختتام امسال همه مردم را تحت پوشش بیمه قرار دهیم تا عدالت برقرار شود.
عین اللهی بیان کرد: بهبود سرانه پزشکی کاری است که باید اتفاق بیفتد و خوشبختانه در شورای عالی انقلاب فرهنگی این مساله را مطرح کردیم و با افزایش ظرفیت دانشکده های پزشکی موافقت شد که در طول ۵ سال صورت گیرد.
وی اضافه کرد: یکی از نکاتی که انتظار داریم نمایندگان در ارتباط با آن به ما کمک کنند، ماندگاری پزشکان در مناطق محروم است. همین طور نکته مهم ما در امتحانات ورودی امسال بومی گزینی است و بطور قطع دنبال این هستیم که از مناطق محروم نیرو تربیت نماییم.
وزیر بهداشت و درمان با اشاره به اقداماتی که در زمینه سلامت برای ارائه خدمات به مسافران نوروزی انجام شده است، تصریح کرد: با عنایت به این که امسال با چندین برابر مسافر در روزهای نوروز مواجه شدیم، همکارانمان زحمت زیادی کشیدند.
عین اللهی افزود: مسئله اصلی ما اصلاح ساختار پذیرش و تکمیل ظرفیت رشته های تخصصی است همین طور افزایش حقوق دستیاران را انجام دادیم. شروع رسمی نسخه نویسی الکترونیکی و پیشرفت ۹۸ درصدی را داشتیم. طراحی، ساخت و توزیع کیت تشخیص امیکرون و تولید واکسن آن، تامین ارز دارو با حمایت مجلس و دولت، تجهیز ۵۰ بیمارستان در ۲۲ نقطه کشور انجام شده است.
وی اضافه کرد: ۲۲۰ طرح نیمه تمام هم داریم، تبدیل وضعیت ۶۳ هزار نفر از کارکنان مشمول ماده ۲۱ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران و بازبینی ساختار و تشکیلات بیش از ۴۰۰ شبکه بهداشت و درمان و ۴۰۰ مرکز بهداشت و درمان در شهرستان انجام گرفته است.
قالیباف: اعتبار لازم برای بیمه شدن مردم در نظر گرفته شده است
محمدباقر قالیباف هم در آخر صحبت های وزیر بهداشت و درمان، اظهار داشت: حدود ۷ میلیون نفر از مردم بیمه نیستند و امسال هم مبلغ ۶ هزار میلیارد تومان بابت بیمه برای همه مردم در بودجه دیده شده است که امیدواریم تا آخر سال این اتفاق بیفتد و شما هم تا آخر سال به ما در این رابطه گزارش دهید.


منبع:

1401/01/23
21:45:24
5.0 / 5
821
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
سلامت باشی سلامت باشی
salamatbashi.ir - مالکیت معنوی سایت سلامت باشی متعلق به مالکین آن می باشد