سلامت باشی SalamatBashi.ir
یافته محققان استرالیایی؛

تاثیر شاخصهای تولید مثل بر ریسک زوال عقل در زنان

تاثیر شاخصهای تولید مثل بر ریسک زوال عقل در زنان

بگفته پژوهشگران، تعدادی از رویدادهای در رابطه با قرار گرفتن کوتاه مدت تر در معرض استروژن ممکنست با افزایش ریسک زوال عقل همراه باشد.



به گزارش سلامت باشی به نقل از مهر به نقل از ساینس دیلی، بر مبنای نتایج یک تحقیق جدید، بارداری، دوره باروری طولانی و آغاز یائسگی در سنین بالاتر با کاهش خطر زوال عقل در زنان مرتبط می باشد. برعکس، هیسترکتومی (عمل برداشتن رحم)، سن کمتر در نخستین زایمان، و شروع عادت ماهیانه در سن پایین تر یا بالاتر از میانگین سنی، با خطر زوال عقل بیشتر همراه می باشد.
این مطالعه نشان داده است که عوامل تولیدمثلی و هورمونی امکان دارد در خطر زوال عقل دخیل باشند، اما ارتباط مشابهی بین تعداد کودکان و خطر زوال عقل در زنان و مردان مشاهده شد، که نشان داده است تجربه فرزندآوری امکان دارد تغییرات خطر را در نظر نگیرد.
نرخ زوال عقل در سرتاسر جهان در حال افزایش می باشد، و برخی مطالعات شیوع بالاتر این بیماری را در زنان نسبت به مردان گزارش می دهد، با این وجود شواهد محدودی در مورد عوامل تولید مثل و خطر ابتلاء به زوال عقل وجود دارد.
محققان مؤسسه جرج در استرالیا، از داده های بانک زیستی بریتانیا جهت بررسی خطر ابتلاء به زوال عقل و عوامل تولید مثلی در ۲۷۳، ۲۴۰ زن و همینطور تعداد کودکان در این زنان و ۲۲۸، ۹۶۵ مرد استفاده کردند.
محققان دریافتند برخی رویدادهای خاص در ارتباط با قرار گرفتن کوتاه مدت تر در معرض استروژن مانند شروع نخستین عادت ماهیانه در سنی بالاتر از حد میانگین، یائسگی زودهنگام، و انجام هیسترکتومی با خطر بالاتر زوال عقل همراه بود. بارداری، حتی حاملگی سقط شده، دوره باروری طولانی تر، یائسگی در سن بالاتر، و استفاده از قرص های ضد حاملگی با خطر کمتر زوال عقل همراه بود. هم در مردان و هم زنان، در مقایسه با داشتن دو فرزند، فرزند نداشتن یا داشتن چهار فرزند یا بیشتر ظاهراً با افزایش ریسک زوال عقل مرتبط بود.

1401/01/20
12:16:37
5.0 / 5
819
تگها: بیمار , بیماری
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
سلامت باشی سلامت باشی
salamatbashi.ir - مالکیت معنوی سایت سلامت باشی متعلق به مالکین آن می باشد