۱۰ نکته ضروری برای حفظ سلامتی در وضعیت هوای آلوده

۱۰ نکته ضروری برای حفظ سلامتی در وضعیت هوای آلوده

آلودگی هوا هم اکنون نه فقط بعنوان یک موضوع زیست محیطی، بلکه بعنوان یک مسئله جدی بهداشتی مطرح است. کیفیت پایین هوا می تواند چشم ها، بینی و گلو را تحریک کند، موجب تنگی نفس، تشدید آسم و سایر بیماریهای تنفسی شود و بر سیستم قلبی عروقی تأثیر بگذارد.


به گزارش سلامت باشی به نقل از ایسنا، تنفس هوای آلوده برای مدت طولانی می تواند مشکلات جدی تری ایجاد نماید. در حقیقت تخمین زده می شود که آلودگی هوا سالانه عامل مرگ زودرس هفت میلیون نفر در دنیا باشد. بدین سبب برای محافظت از سلامت خود و اطرافیان مان و مواجهه کمتر با خطرات آلودگی هوا چه باید کرد؟ در این گزارش ۱۰ نکته ضروری در رویارویی با هوای آلوده مطرح می شود.
آگاهی از وضعیت کیفیت هوا نخستین موردی که درباب آلودگی هوا باید بدانیم آگاهی از وضعیت کیفیت هوا است. AQI شاخصی است که برای گزارش روزانه کیفیت هوا به کار می رود و بطور ساده با رنگ بندی های خاص نشان داده است که هوای اطرافتان چقدر آلوده است و این حد از آلودگی چه اثراتی امکان دارد بر سلامتی شما داشته باشد. در جدول زیر می­ توانید اطلاعات کلی در این خصوص را ببینید.
برای دسترسی به اطلاعات شاخص کیفیت هوا در شهر تهران می توانید به سایت شرکت کنترل و کیفیت هوای تهران یا سامانه پایش کیفی هوای کشور مراجعه کنید. البته نرم افزارهای موبایلی نیز برای این منظور آماده شده است.
گروه های حساس چه کسانی هستند؟ کودکان، سالمندان و زنان حامله مستعد بیشترین مبتلاشدن به بیماری های در رابطه با آلودگی هوا هستند. در این بین افراد دارای بیماری های قلبی و عروقی، تنفسی و آسم نیز بسیار لطمه پذیر هستند. در حقیقت ژنتیک فرد، بیماری های زمینه ای و تغذیه نیز بر حساسیت فرد به آلودگی هوا اثرگذار است.
در منزل بمانید و در و پنجره ها را ببندید در وضعیت آلودگی هوا برای افرادی که ضرورتی برای خروج از منزل ندارند، ماندن در خانه بهترین راه حل جهت پیشگیری از عوارض مخرب آلودگی هوا است. لازم است درب و پنجره ها را ببندید و در صورت داشتن تهویه متبوع آنرا در حالت باز چرخش قرار دهید.
خانه را مرطوب نگاه دارید و از کشیدن سیگار اجتناب کنید از آنجائیکه آلودگی هوای سبب تحریک ناحیه فوقانی سیستم تنفسی و ایجاد سرفه نیز می­ شود، بهتر است بطور مرتب آب بنوشید و از خشک شدن گلو جلوگیری کنید و یا رطوبت خانه را با استفاده از دستگاههای بخور متناسب کنید. در این شرایط کشیدن سیگار و استفاده از وسایل گرمایشی مثل شومینه سبب کاهش کیفیت هوا در منزل می­ شوند. استفاده از گل و گیاهان آپارتمانی و استفاده از دستگاه های تصفیه کننده هوا (حتما پیش از خرید مزایا و معایب آنرا بررسی کنید) می­ تواند در بهبود کیفیت هوای داخل خانه موثر باشد.
ورزش کردن و فعالیت بدنی را در فضای باز محدود کنید اساس ورزش کردن حفظ تندرستی و سلامت جسم است، اما در ایام آلوده این مورد شکل دیگری به خود می­ گیرد. ورزش کردن در فضای باز به ویژه فعالیتهای سنگین و طولانی مدت مثل دویدن و دوچرخه سواری که سبب افزایش میزان تعداد تنفس می شود، سبب بالا رفتن خطر خطر سلامتی می­ شوند. در ایام آلوده ضروریست نرمش و ورزش را در منزل یا باشگاه­ های ورزشی مسقف دارای سیستم تهویه انجام دهید.
از ماسک مناسب آلودگی هوا استفاده کنید پس از شیوع بیماری کووید-۱۹ استفاده از ماسک حدودا به یک امر ضروری تبدیل شد. این مورد در مورد آلودگی هوا نیز حتی بیشتر از بیماری کووید-۱۹ دارای اهمیت است با این تفاوت که ماسک های جراحی و یا سه لایه معمولی درباب آلودگی هوا حدودا بی اثر هستند. ماسک های N۹۵(NIOSH-۴۲CFR۸۴)، KN۹۵(GB۲۶۲۶-۲۰۰۶) و FFP۲(EN ۱۴۹-۲۰۰۱) از موثرترین ماسک هایی هستند که تا ۹۵ درصد ذرات معلق را می­ توانند با استفاده از استانداردهای شناخته شده بین المللی فیلتر کنند. لازم به ذکر است این ماسک ها در دو نوع بدون دریچه و دریچه دار تولید می شوند و سفارش می­ شود افرادی که مشکوک به بیماری کووید-۱۹ هستند حتما از نوع بدون دریچه آن استفاده کنند و افراد دارای بیماری های قلبی و تنفسی و زنان حامله پیش از استفاده از این ماسک ها با پزشک خود مشورت کنند.
تا حد ممکن اهتمام نماییم از آلوده کردن بیشتر هوا بپرهیزیم در روزهایی که هوا آلوده است کمتر از خودروی شخصی استفاده نماییم و ضمن رعایت فاصله گذاری اجتماعی استفاده از حمل و نقل عمومی را در اولویت قرار دهیم. سوزاندن زباله و شاخ و برگ درختان، نقاشی در و دیوار با استفاده از اسپری و انجام فعالیتهایی که به هر شکل تولید گردو غبار می­ کنند را محدود نماییم. استفاده از خدمات الکترویک بمنظور انجام امور بانکی، خریدهای روزمره می­ تواند نقش بسیار مهمی در این مورد داشته باشد.
مصرف انرژی را مدیریت کنیم در فصول سرد سال مصرف سوخت در بخش خانگی افزایش می یابد و این امر سبب می­ شود تا صنایع و نیروگاه­ ها بمنظور پیشگیری از توقف در تولید به مصرف سوخت هایی باکیفیت کمتر روی آورند. مدیریت مصرف انرژی در منزل ضمن کاهش هزینه ها سبب می­ شود که استفاده از این نوع سوخت ها به کمترین مقدار برسد. استفاده از لامپ های کم مصرف، ترموستات های اتوماتیک یا هوشمند و تنظیم درجه حرارات منزل روی ۲۰ درجه سلسیوس، پوشیدن لباس متناسب با فصل، عایق کاری مناسب منزل و استانداردسازی شوفاژخانه می­ تواند به این امر کمک شایانی کند.
مراقبت از سالمندان و افراد حساس به آلودگی هوا خوب است بدانید طی تحقیقات صورت گرفته آلودگی هوا سبب تشدید شیوع و عوارض بیماری کووید-۱۹ می­ شود، بدین سبب در روزهایی که هوا در وضعیت ناسالم می باشد از احوال دوستان، همسایگان و خویشاوندان سالمند دارای بیماری های قلبی و تنفسی آگاه باشیم. با عنایت به این که سکته قلبی و مغزی از مهم ترین عوارض و دلیلهای مرگ ناشی از آلودگی هوا است مبادرت به موقع در این شرایط می­ تواند سبب نجات زندگی این گروه حساس شود. مراقب باشید کسانی که دارای آسم هستند حتما اسپری های مخصوص خودرا همراه داشته باشند.
به موضوع آلودگی هوا و اثرات آن بر سلامت اهمیت دهیم بنابر اعلام معاونت بهداشتی وزارت بهداشت، باید بدانیم که آلودگی هوا همه ما را تحت تأثیر قرار می دهد و اگر متوجه آن نباشیم تاثیرات جدی تری بر سلامت ما خواهد داشت. با تنفس هوای آلوده محکوم به زندگی با بیماری و مرگ زودرس هستیم، از طرفی کیفیت هوایی که تنفس می نماییم به سبک زندگی و انتخاب هایی که هر روز انجام می دهیم بستگی دارد. بدین سبب درباره این که آلودگی هوا چگونه بر شما تأثیر می گذارد و این که چگونه می­ توانید در شغل، مدرسه و خانواده برای بهتر نفس کشیدن خود و دیگران موثر باشید به یکدیگر کمک نماییم.



1400/10/23
11:40:17
5.0 / 5
392
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۱
salamatbashi.ir - مالکیت معنوی سایت سلامت باشی متعلق به مالکین آن می باشد