سلامت باشی SalamatBashi.ir

علائمی که نشان داده است بیش از حد از مکمل های غذایی بهره برده اید

علائمی که نشان داده است بیش از حد از مکمل های غذایی بهره برده اید

به گزارش سلامت باشی خراسان رضوی وقتی صحبت از ویتامین ها و مکمل های غذایی می شود، مصرف بیشتر به معنای بهتر بودن نیست.



به نقل از هلث، مصرف بیش از اندازه ویتامین ها و مکمل های غذایی می تواند عوارض جانبی ناخوشایند یا حتی جدی برای افراد داشته باشد.

باید توجه داشت بعضی از ویتامین ها به هیچ وجه نباید به صورت مکمل مصرف شود.

ناراحتی معده

اولین علامتی که نشان داده است بیش از اندازه ویتامین یا مکمل مصرف کرده اید، معمولاً واکنش معده و روده است. امکان دارد حالت تهوع، استفراغ یا اسهال را تجربه کنید.

البته این مورد می تواند به این معنا باشد که شما ویتامینی را با معده خالی مصرف کرده اید که بهتر است آنرا با غذا میل کنید.

همچنین امکان دارد شما مکمل هایی بیشتر از آنچه که بدن تان باید تحمل کند، مصرف می کنید. برای ایمن بودن همیشه ایده خوبی است که پیش از شروع یک رژیم جدید برای مصرف ویتامین یا مکمل با پزشک خود مشورت کنید.

ریزش مو

یکی از عوارض جانبی مصرف بیش از اندازه ویتامین A ریزش مو است. ویتامین A یک ویتامین محلول در چربی است. برخلاف ویتامین های محلول در آب که بدن هر گونه میزان اضافی در ادرار را دفع می کند، ویتامین های محلول در چربی در چربی بدن ذخیره می شود.

اگر این ویتامین را بیش از اندازه مصرف کنید، این مورد می تواند منجر به بروز مسمومیت شود. سایر ویتامین های محلول در چربی شامل ویتامین های E، D و K است که باید مراقب باشید از دوز سفارش شده روزانه هر کدام تجاوز نکنید.

افزایش خطر مبتلا شدن به سرطان

نتایج تحقیقات در مورد مصرف مکمل های بتاکاروتن یا ویتامین E یا مقادیر بیش از اندازه بیوتین(ویتامین B۷) نشان داد که مصرف بیش از حد این مواد باعث افزایش ریسک مبتلا شدن به سرطان خواهد شد.

بهار گذشته گروه ویژه خدمات پیشگیرانه ایالات متحده(USPSTF) رسما خطر مصرف بیش از حد مکمل های ویتامین E یا بتاکاروتن را اعلام نمود و گفت این مکمل ها امکان دارد خطر مبتلا شدن به سرطان یا نتایج ضعیف ناشی از بیماری قلبی را بالا برند. نتایج مطالعه دیگری هم نشان داد با مصرف مگادوز بیوتین(پنج تا ۱۰ میلی گرم در روز) در مردان خطر مبتلا شدن به سرطان ریه افزایش می یابد.

مشکلات عصبی

مصرف بیش از اندازه بعضی از ویتامین ها مانند ویتامین B۶ هم می تواند منجر به مشکلات عصبی مانند نوروپاتی(بی حسی) یا سوزن سوزن شدن شود.

برای پیشگیری از این مورد هیچگاه بیشتر از مقدار سفارش شده روزانه ویتامین مصرف نکنید.

خونریزی بیشتر از حد

یکی دیگر از موارد بالقوه خطرناک مصرف ویتامین یا مولتی ویتامین حاوی ویتامین E خونریزی بیش از اندازه است.

کاترین بولینگ، پزشک خانواده، در همین خصوص می گوید: مگر این که دلیلی برای مصرف ویتامین E داشته باشید وگرنه نباید آنرا به صورت خودسرانه مصرف کنید. ما قبلا تصور می کردیم مصرف آن به علت آنتی اکسیدان بودن خوب است اما مشخص شد که خطر آن بیشتر از فایده آن است. ویتامین E خون را رقیق می کند و می تواند صدمه های جزئی را به دوره های خونریزی جدی تبدیل کند.




1400/08/18
11:38:56
5.0 / 5
959
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
سلامت باشی سلامت باشی
salamatbashi.ir - مالکیت معنوی سایت سلامت باشی متعلق به مالکین آن می باشد