سلامت باشی SalamatBashi.ir
در گفت وگو با سلامت باشی تشریح شد

همه چیز درباره کرونای دلتا پلاس

همه چیز درباره کرونای دلتا پلاس

به گزارش سلامت باشی رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، آخرین اطلاعات درباره خصوصیات کرونای دلتا پلاس را که مهم ترین زیرشاخه واریانت دلتا ویروس کرونا به حساب می آید، شرح داد.



دکتر علیرضا ناجی در گفتگو با ایسنا، درباره یکی از مهم ترین زیرشاخه های کرونای دلتا، یعنی دلتا پلاس، اظهار داشت: سویه دلتاپلاس در کشورهای گوناگونی گزارش شده است، از آمریکا و انگلیس گرفته تا روسیه که به علت شیوع دلتاپلاس وارد یک لاک داون بسیار قوی شده و تعداد موارد ابتلایشان بسیار بالا رفته است.
افزایش ۲۰ درصدی قدرت انتقال در ویروس دلتا پلاس
وی با اشاره به اینکه کشورهای زیادی هستند که حالا سویه دلتا پلاس را شناسایی کرده اند، اضافه کرد: شناسایی سویه های جدید در کشورها، به نظارت ها و برنامه پایش ژنتیکی کشورهای بستگی دارد. در هر صورت از واریانت دلتا از زمانیکه در هندوستان شناسایی شد، تابحال ۲۵ زیرشاخه مختلف به دست آمده است که مهم ترین آن دلتا پلاس AY.۴.۲ است که تحقیقات نشان می دهد قدرت انتقال و سرایت آن نزدیک ۱۵ تا ۲۰ درصد از دلتای اصلی بالاتر است.
دلتا همچنان فراوان ترین سویه کرونا در جهان
ناجی افزود: البته طبق آمارهای جهانی همچنان دلتای اصلی فراوان ترین ویروس دلتایی است که در دنیا در گردش است. به هر حال هرچقدر اجازه دهیم که ویروس بچرخد، این تغییرات در آن بیشتر خواهد شد و نگرانی از این که ویروس هایی با خصوصیات بدتر ایجاد شوند، وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه دلتا پلاس خصوصیات در ارتباط با دلتا را دارد، اما قدرت انتقالش بیشتر از دلتاست، اظهار داشت: واریانت دلتا قوی ترین و مهاجم ترین ویروسی است که از نظر انتقال بین واریانت های مختلف کرونا وجود دارد که دلتا پلاس هم همین حالت را دارد و قدرت انتقالش هم بیشتر است. در عین حال از نظر مقاومت نسبت به واکسن هم مانند دلتاست. در هر صورت واکسن هایی که داریم، نسبت به همه واریانت ها واکنش نشان می دهند. هنر ما باید این باشد که هرچه سریعتر بتوانیم پوشش واکسیناسیون را هم در جهان و هم در کشور خودمان بالا بریم و از سویی اقدامات غیردرمانی نظیر بیماریابی، پیشبینی و مبادرت به موقع و رعایت شیوه نامه های بهداشتی را قوی تر نماییم تا این دو کمک کنند تا گردش ویروس کاهش پیدا کند.
۹۰ درصد موارد ابتلای شدید و مرگ کرونایی در دنیا در واکسن نزده ها
ناجی با اشاره به اینکه هنوز اطلاعاتی درباره شدت بیماری زایی دلتاپلاس در دسترس نیست، اظهار داشت: باید توجه کرد که با افزایش ابتلا، میزان بستری هم بالا می رود و در کشورهایی که دلتا پلاس در آنها شیوع پیدا کرده هم به همین صورت است. طبق گزارشات در دنیا، ۹۰ درصد موارد مرگ و میر و با نسبت بالاتری موارد مبتلا شدن در افراد غیرواکسینه است. بر این اساس کسانی که گرفتار بیماری شدید شده و در بیمارستان بستری می شوند یا کارشان به مرگ ومیر می رسد، نزدیک ۹۰ درصدشان در ارتباط با افراد غیرواکسینه است. این گزاره علمی بسیار بزرگی است که همچنان همین واکسن ها هم گرچه که در مقابل واریانت ها کاهش کفایت پیدا کردند، اما باز هم بسیار موثرند و باید با سرعت بخشیدن به واکسیناسیون و پوشش بسیار بالای واکسیناسیون، از این واکسن ها استفاده بهینه کرد و در کنار آن اقدامات غیردرمانی را پیش برد.
لزوم پوشش ۹۰ درصدی واکسیناسیون در کشور
وی اظهار داشت: R۰ به میزانی گفته می شود که یک فرد آلوده به کرونا می تواند افراد دیگر را آلوده کند. R۰ درباره کرونای دلتا بسیار افزایش پیدا کرده و هرچقدر میزان تهاجم و قدرت انتقال آن بیشتر شود، میزان R۰ هم بالا می رود. حالا اگر دلتا را در نظر بگیریم که R۰ آن حدود ۴.۵ تا ۵ است، عدد ایمنی جمعی ما را از راه واکسیناسیون به بالای ۸۵ درصد می رساند؛ البته با واکسن هایی که کفایت بالا دارند. اگر واکسن هایی استفاده نماییم که کفایت های پایین تر دارند، میزان پوشش واکسیناسیون بالاتر می رود. ازاین رو باید پوشش واکسیناسیون را بالای ۸۵ تا ۹۰ درصد در جامعه ایجاد نماییم تا خیال مان راحت شود. البته برای دستیابی به این مورد به کمک هم نیاز داریم؛ یکی این که باید ورودی ویروس را کاهش دهیم و بتوانیم با اقدامات غیردرمانی که شامل ماسک زدن، بالا بردن تست و شناسایی حداکثر افرادی که آلوده هستند و افرادی که در تماس با آنها بودند، است. به صورتی که آنها را شناسایی کرده و اجازه ندهیم بیماری را به دیگران منتقل کنند. همینطور اتخاذ تصمیمات قاطع درباره قرنطینه و لاک داون هم یکی از اقدامات غیردرمانی مهم به حساب می آید. این موارد کمک می نماید تا گردش ویروس کاهش پیدا کند. بنابراین مهم می باشد که در کنار تزریق واکسن، اقدامات غیردرمانی مناسب هم انجام دهیم.

ناجی درباره میزان اثربخشی واکسن های کرونا در ایران، اظهار داشت: گزارش هایی در این حوزه اعلام شده، اما فکر می کنم باید یک مطالعه و گزارش جامع تر از خود وزارت بهداشت که تمام اطلاعات را در دسترس دارند، داشته باشیم تا دیتا و اطلاعات مناسب به دست آید.





منبع:

1400/08/14
16:46:54
5.0 / 5
991
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
سلامت باشی سلامت باشی
salamatbashi.ir - مالکیت معنوی سایت سلامت باشی متعلق به مالکین آن می باشد