محققان هشدار می دهند؛

افزایش ریسک خونریزی با مصرف همزمان داروهای ضدافسردگی و مسکن ها

افزایش ریسک خونریزی با مصرف همزمان داروهای ضدافسردگی و مسکن ها

به گزارش سلامت باشی داروهای ضدافسردگی معروف به مهارکننده های منتخب بازجذب سروتونین (SSRIs) یکی از پایه های اصلی درمان افسردگی هستند.



به گزارش سلامت باشی به نقل از مهر به نقل از مدیسن نت، برپایه یک مطالعه جدید، محققان اخطار می دهند که مصرف مُسکن های رایج در کنار SSRIها امکان دارد احتمال خونریزی روده را افزایش دهد.
محققان با بررسی ۱۰ مطالعه انتشار یافته متشکل از ۶۰۰۰ بیمار، دریافتند افرادی که SSRI (مانند سلکسا، پاکسیل، پروزاک و زولافت) و داروهای ضددرد به نام داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) مصرف می کنند، در معرض افزایش ریسک خونریزی دستگاه گوارش هستند.
دکتر «سید عالم»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه کریتون ایالت نبراسکا آمریکا، می گوید: «هنگام تجویز SSRI به بیمارانی که قبلاً از NSAID استفاده می کردند، احتمال بروز خونریزی دستگاه گوارش فوقانی ۷۵ درصد افزوده شد.»
وی اظهار داشت: «افزایش خطر خونریزی دستگاه گوارش فوقانی احتمالاً به علت تداخل این دو نوع دارو است. NSAIDها تولید پروستاگلاندین را که از دستگاه گوارش محافظت می کند و SSRIها تولید پلاکت ها را که برای لخته شدن لازم هستند، مهار می کنند. این ترکیب، خطر خونریزی را زیاد می کند.»
عالم سفارش می کند: «بهتر است پیش از آغاز به مصرف SSRIها، بیماران با تجویز پزشک، مصرف NSAIDها را کاهش داده یا قطع کنند تا خطر خونریزی دستگاه گوارش فوقانی به حداقل برسد.»
همچنین محققان معتقدند که SSRIها علاوه بر تاثیر بر پلاکت ها، اسیدیته معده را می افزایند که می تواند منجر به زخم معده شود و خطر خونریزی دستگاه گوارش را افزایش دهد.
به گفته محققان، خونریزی گوارشی می تواند سبب استفراغ خون یا خون در مدفوع یا مدفوع سیاه شود. اما بعضی از خونریزی ها امکان دارد میکروسکوپی باشند و دیده نشوند؛ ازاین رو علایم کم خونی مانند خستگی، تنگی نفس در هنگام فعالیت یا سبکی سر امکان دارد نشانه از دست دادن خون باشد.


منبع:

1400/08/06
12:33:32
5.0 / 5
685
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
salamatbashi.ir - مالکیت معنوی سایت سلامت باشی متعلق به مالکین آن می باشد