سلامت باشی SalamatBashi.ir
در گزارش سلامت باشی مطرح شد؛

جزییات پرداخت علی الحساب کارانه پرستاری

جزییات پرداخت علی الحساب کارانه پرستاری

سلامت باشی: رییس کل سازمان نظام پرستاری، در رابطه با روند اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری و نحوه پرداختی به پرستاران، توضیحاتی ارائه داد.



محمد میرزابیگی در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: پس از اجلاس اخیر رؤسای دانشگاه های علوم پزشکی کشور، متوجه شدیم سه دستورالعمل ابلاغی مربوط به اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری، آن طور که باید مورد توجه قرار نگرفته است.
وی در توضیح این سه دستورالعمل ابلاغی، گفت: ثبت خدمات پرستاران در HIS، رسیدگی به اسناد و بازتوزیع، به عنوان سه دستورالعمل ابلاغی هستند.
میرزابیگی از ثبت خدمات به عنوان پایه اجرای تعرفه های پرستاری نام برد و اضافه کرد: بیمه ها برمبنای ثبت خدمات، پول پرداخت می کنند.
به گفته وی، رسیدگی به اسناد نیز به عنوان ابزار دست بیمه ها برای تأیید پرداخت ها شمرده می شود.
میرزابیگی اضافه کرد: درآمد پرستاران از محل اجرای دو دستورالعمل ثبت خدمات و رسیدگی به اسناد مشخص می شود و برمبنای دستورالعمل بازتوزیع، سهم پرستاران از غیر پرستاران از محل درآمد بیمارستان ها و نحوه پرداخت آن، مشخص می شود. بنابراین، اجرای این سه دستورالعمل، از مهم ترین اقدامات در راه اجرای تعرفه های پرستاری است.
رئیس کل سازمان نظام پرستاری اشاره کرد: رؤسای دانشگاه های علوم پزشکی، می بایست این سه دستورالعمل ابلاغی را به تمامی بیمارستان ها ارجاع می دادند تا خدماتی که پرستاران انجام می دهند، ثبت گردد. اما، متأسفانه متوجه شدیم که ثبت خدمات پرستاران بصورت ناقص انجام شده است.
وی اضافه کرد: اراده ای که این سال ها موجب می شد اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری به تأخیر بیافتد، خیلی دلش نمی خواهد با دستورالعمل های ابلاغی، همراهی کند.
میرزابیگی با عنوان این مطلب که نظارت وزارت بهداشت بر روند اجرای دستورالعمل های ابلاغی خیلی کامل نبوده است، افزود: بر همین اساس، قرار شد کمیته نظارتی متشکل از نمایندگان وزارت بهداشت، سازمان نظام پرستاری، سازمان بیمه سلامت و دست اندرکاران حرفه پرستاری، روند اجرای سه دستورالعمل ابلاغی را پیگیری کند که متناظر همین کمیته، در استانها نیز تشکیل می شود.
وی از تعرفه های پرستاری به عنوان هویت حرفه پرستاری نام برد و اضافه کرد: با اجرای تعرفه ها، پرستاران باید پاسخگوی خدماتی که ارائه می دهند؛ باشند. این خدمات، تحت عنوان مراقبت های پرستاری در صورت حساب بیمار می آید، چنانچه قصوری نسبت به بیمار رخ دهد؛ برخوردهای حقوقی و انتظامی، برمبنای مُهر و امضای کسی است که به بیمار خدمت ارایه داده است.
میرزابیگی اظهار داشت: با اجرای تعرفه های پرستاری، به سمت اجرای عدالت در پرداخت های سیستم سلامت حرکت می نماییم.
وی گفت: متأسفانه تفکراتی بیرون از حرفه پرستاری، بدنبال ایجاد این شائبه برای پرستاران هستند که اجرای تعرفه ها به ضرر شما است.
میرزابیگی با عنوان این مطلب که حواس جامعه پرستاری به دستورالعمل های ابلاغی باشد، اضافه کرد: متأسفانه در بیمارستان ها، خیلی جدی به این دستورالعمل ها پرداخته نشده است.
رئیس کل سازمان نظام پرستاری، در ادامه به روند پرداختی ها به پرستاران برمبنای تعرفه ها اشاره نمود و اظهار داشت: تاکید سازمان نظام پرستاری، محاسبه دقیق خدمات از اول دی ماه ۱۴۰۰ است. اما، قرار شده پرداختی ها به پرستاران درحال حاضر بصورت هر سه ماه محاسبه شود تا همه بیمارستان های کشور، عملیات ثبت را کامل کنند.
وی با عنوان این مطلب که ما نگران بودیم اجرای تعرفه ها به امسال هم نرسد، افزود: پرداختی ها از محل ثبت خدمات پرستاری، درحال حاضر بصورت علی الحساب خواهد بود تا همه بیمارستان ها، شامل دولتی، خصوصی، عمومی، نیروهای مسلح و…، بطور کامل نسبت به اعمال سه دستورالعمل ابلاغی اقدام نمایند.
میرزابیگی اشاره کرد: هر بیمارستانی که نخواهد به دستورالعمل ها توجه کند، سازمان نظام پرستاری این مساله را به عنوان ترک فعل تلقی می کند و به قوه قضائیه شکایت خواهدنمود.
رئیس کل سازمان نظام پرستاری، به برگزاری جلسات توجیهی برای مدیران پرستاری دانشگاه ها و هیأت مدیره های پرستاری در استانها اشاره نمود و اضافه کرد: این آموزش ها برای توجیه سه دستورالعمل ابلاغی است که بهانه ای دست مدیران اجتهادگر ندهیم.
وی با تأکید بر این مساله که منابع بودجه ای اجرای تعرفه های پرستاری به اندازه کافی تامین شده و از این بابت نگرانی نداریم، اشاره کرد: ما نگران هستیم که بودجه مدنظر برای تعرفه ها هزینه نشود. لذا، سازمان نظام پرستاری بدنبال این مساله است که با گذشت ۸ ماه از سال، این بودجه تا پیش از پایان سال هزینه شود.
میرزابیگی با اشاره به اعتبار ۵۲۰۰ میلیارد تومانی که در بودجه ۱۴۰۱ برای اجرای قانون تعرفه های پرستاری مصوب شده است، اضافه کرد: ۱، ۶۰۰ میلیارد تومان هم بابت کارانه پرستاران از قبل موجود است که این پول ها باید به دست صاحب حق برسد.

1401/08/17
09:00:19
5.0 / 5
367
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۴
سلامت باشی سلامت باشی
salamatbashi.ir - مالکیت معنوی سایت سلامت باشی متعلق به مالکین آن می باشد