سلامت باشی SalamatBashi.ir
محققان می گویند؛

مدیتیشن سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند

مدیتیشن سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند

سلامت باشی: بگفته پژوهشگران، انجام مدیتیشن در سطح شدید عملکرد درونی سیستم ایمنی بدن را به میزان شایان توجهی تقویت می کند.



به گزارش سلامت باشی به نقل از مهر به نقل از مدیسن نت، این یافته به دنبال تجزیه و تحلیل نمونه خونی گرفته شده قبل و پس از مدیتیشن از فعالیت ژنتیکی در میان بیش از ۱۰۰ مرد و زن بوده است.
نتایج بررسی ها نشان داد که مدیتیشن فعالیت صدها ژن را که بطور مستقیم در تنظیم پاسخ ایمنی نقش دارند، می افزاید.
اما پژوهشگران تاکید نمودند که مطالعه آنها شامل جلسات مدیتیشن روزانه ۱۰ ساعته بود که به مدت هشت روز متوالی در سکوت کامل انجام شد. در دنیای واقعی، بیشتر مردم به سختی می توانند آن روش ها را تکرار کنند.
«ویجایندران چاندران»، نویسنده این مطالعه از دانشگاه فلوریدا، اظهار داشت: «با این حال، یافته ها نشان میدهد که مدیتیشن می تواند نقش مهمی در درمان بیماریهای مختلف در رابطه با ضعف سیستم ایمنی داشته باشد.»
این مطالعه شامل ۱۰۶ مرد و زن، با میانگین سنی ۴۰ سال بود.
نمونه خون از همه شرکت کنندگان در چندین نوبت گرفته شد: پنج تا هشت هفته پیش از شروع مدیتیشن؛ درست پیش از شروع مدیتیشن؛ و سه ماه بعد از تکمیل مدیتیشن.
در مدت مدیتیشن هشت روزه، همه شرکت کنندگان غذاهای گیاهی مصرف کردند و همه از یک برنامه خواب منظم پیروی کردند. جلسات مدیتیشن ۱۰ ساعت در روز و در سکوت انجام می شد.
نتایج نشان داد سه ماه بعد از اختتام دوره، پژوهشگران افزایشی در فعالیت شامل ۲۲۰ ژن در رابطه با سیستم ایمنی، همچون ۶۸ ژن درگیر در فعالیتی موسوم به "سیگنال دهی اینترفرون" پیدا کردند.
نویسندگان مطالعه خاطرنشان کردند که با توجه به این که پروتئین های اینترفرون بطور مؤثر بعنوان محرک های سیستم ایمنی عمل می کنند، چنین سیگنال هایی می تواند برای ایجاد یک دفاع مؤثر در مقابل مشکلات مختلف سلامت همچون سرطان، بیماری ام اس یا حتی کووید ۱۹ مهم باشد.
محققان معتقدند این یافته ها نشان می دهند که مدیتیشن می تواند روزی بعنوان درمان های رفتاری طراحی شده برای حفظ سلامت مغز و اصلاح بیماریهای عصبی غیرقابل برگشت فعلی تبدیل گردد.


منبع:

1400/10/04
12:19:45
5.0 / 5
980
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
سلامت باشی سلامت باشی
salamatbashi.ir - مالکیت معنوی سایت سلامت باشی متعلق به مالکین آن می باشد