یك استاد دانشگاه مطرح كرد؛

والدین چگونه با اضطراب دانش آموزان برخورد كنند

والدین چگونه با اضطراب دانش آموزان برخورد كنند

به گزارش سلامت باشی یك روان شناس و استاد دانشگاه با اشاره به تفاوت سال تحصیلی پیش رو اظهار داشت: والدین باید با حفظ آرامش، ایجاد روابط قوی با فرزندان و ثبات در خانه، دانش آموزان را در این راه یاری كنند.


فاطمه ربیع پور، در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: شروع سال تحصیلی و برنامه ریزی درسی امسال باتوجه به تداوم ویروس کرونا متفاوت از سال های گذشته خواهد بود و بیش از گذشته نیازمند همکاری مدارس و خانواده ها است. وی ادامه داد: مدارس ناچارند تغییراتی در سیاست ها و عملکردهای خود ایجاد کنند تا بتوانند اهداف آموزشی شامل یادگیری، ارائه خدمات مهم، کارهای فوق برنامه، هماهنگی با معلمان و کارکنان در نحوه تدریس، آموزش و تشویق رفتارهای پیشگیرانه و…، را با کیفیت هر چه بیشتر اجرا کنند. این استاد دانشگاه تصریح کرد: خانواده ها خصوصاً مادران شاغل در مورد برهم خوردن روال منظم همیشگی فرزندانشان، انزوا و عدم تعامل، وضعیت درسی و آموزشی آنها و مواردی دیگر از این قبیل نگرانی هایی دارند که این موارد باید مورد توجه قرار گیرد. ربیع پور اشاره کرد: ابهام و ناتوانی در پیش بینی اوضاع به خودی خود در هر موقعیتی اضطراب زا است، در این میان نامشخص بودن برنامه ریزی سال جدید باتوجه به گروه بندی مناطق به دسته های مختلف، امکان تغییر وضعیت و متعاقب آن نحوه حضور یا عدم حضور دانش آموزان در مدارس سبب احساس بلاتکلیفی و اضطراب در والدین، دانش آموزان و پرسنل مدارس شده است و هر شخص باتوجه به تجارب، دانش و راهکارهای مقابله ای که در سبد رفتاری خود دارد، عکس العملی متفاوت نشان میدهد. وی افزود: بعضی والدین یا مدارس با سرکوبی نگرانی، به سمت روال سابق همیشگی تمایل دارند، برخی نیز تحت تأثیر پیام های فضای مجازی، یکسال تعطیلی مدرسه و عدم آموزش را مسئله چندان مهمی ندانسته و گاه شعار «لیسانسه ها بیکارند» را سر می دهند، حال آنکه از نتایج جبران ناپذیر دور ماندن از آموزش بی خبرند. در این بین برخی از والدین راه میانه را در پیش گرفته و با تاکید بر ایمنی و سلامت فرزندان خویش، لزوم تداوم آموزش را مورد توجه قرار می دهند. این روانشناس اضافه کرد: آنچه باید مورد توجه قرار گیرد، شناخت و تعریف دقیق مساله و مشکل کنونی و مهم تر از آن آگاهی به این مهمست که استراتژی های حل مسئله قدیمی برای مسئله فعلی ناکارآمد شمرده می شود و نباید به سبب خاصیت هایی چون عدم انعطاف، عدم توان سازگاری، عدم توان پیش بینی و ضعف در توانایی تغییر عادات، امواج، ما را به هر کجا که می خواهد بکشاند، چونکه در نهایت قربانیان اصلی این ماجرا فرزندانمان خواهند بود. وی اشاره کرد: همچون نکات و سفارش هایی که برای رفع اضطراب دانش آموزان باید در نظر گرفته شود این است که خانواده ها و مدارس رفتارهای سالم را مورد تاکید و الگو قرار دهند و با دانش آموزان در مورد تغییراتی که انتظار می رود در این سال تحصیلی داشته باشند، صحبت کنند، این فرصت مناسبی است که والدین الگوی تاب آوری و تبدیل کننده تهدید به فرصت برای فرزندان شناخته شوند. ربیع پور اظهار داشت: والدین باید اهتمام کنند بیش از گذشته در فعالیت ها و جلسات مدرسه شرکت نمایند و در جبهه ای مشترک برای حل معضلات و نگرانیهای موجود چاره ای بیاندیشند. همین طور دانش آموزان را بمنظور کاهش اضطراب و برنامه ریزی درسی، به تعامل با مشاوران مدرسه ترغیب کنند. این استاد دانشگاه افزود: والدین باید از خواندن پیام های چالشی و تنش زای انتقادی در فضای مجازی و همین طور مکالمات در مورد مدرسه با والدین دیگر که هیجان محور و فاقد راهکار مناسب می باشد، در حضور کودکان پرهیز کنند. وی اشاره کرد: والدین با فرزندان خود یک برنامه تهیه کنند و تعهد دهند که به آن پایبند باشند، بهترین زمان های یادگیری و آموزش و همین طور کارهای بدنی خانوادگی مانند پیاده روی در بیرون را مشخص کنند، همین طور تهیه تقویم تصویری می تواند برای پیگیری مهلت ها و تعیین تکالیف برای کودکان مفید باشد. ربیع پور اشاره کرد: والدین باید اهتمام کنند فضایی مناسب را برای یادگیری و انجام تکالیف فرزندان ایجاد کنند. همین طور باید فرصت های کودک و نوجوان را برای برقراری ارتباط با همسالان و اجتماعی بودن به صورت مجازی یا حضوری، با حفظ فاصله فیزیکی، شناسایی کنند. یادمان نرود قدرت سازگاری و حل مسئله از خاصیت های انسان هوشمند برای حفظ بقا است.


منبع:

1399/06/19
13:08:54
5.0 / 5
1595
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳
salamatbashi.ir - مالکیت معنوی سایت سلامت باشی متعلق به مالکین آن می باشد